Lanseeraussuunnitelma uudelle tuoteryhmälle
Heiskanen, Markus (2023)
Heiskanen, Markus
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304205735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304205735
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi rakennuskonevuokrausalan yritys. Yritys X halusi lanseerata uuden työmaapalvelun ja toivoi tähän markkinointisuunnitelmaa sekä yleistä selvitystä yrityksen lanseerausprosessin tilasta, haasteista ja parannustoiveista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui lanseerausprosessin lähtökohtien määrittelystä, kilpailukeinoista, markkinoinnillisista kilpailukeinoista ja tuotelanseerausprosessin eri vaiheista. Työ suoritettiin toimeksiantajan pyynnöstä laadullisin menetelmin avainhenkilöitä haastatellen. Tutkimusaineistona käytettiin viidestä eri haastattelusta saatuja tietoja.
Tutkimuksessa todistettiin muun muassa tuotelanseerausprosessin monivaiheisuus ja sisäisen viestinnän merkitys sekä luotiin lanseerausmarkkinointisuunnitelmaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui lanseerausprosessin lähtökohtien määrittelystä, kilpailukeinoista, markkinoinnillisista kilpailukeinoista ja tuotelanseerausprosessin eri vaiheista. Työ suoritettiin toimeksiantajan pyynnöstä laadullisin menetelmin avainhenkilöitä haastatellen. Tutkimusaineistona käytettiin viidestä eri haastattelusta saatuja tietoja.
Tutkimuksessa todistettiin muun muassa tuotelanseerausprosessin monivaiheisuus ja sisäisen viestinnän merkitys sekä luotiin lanseerausmarkkinointisuunnitelmaa.