Kuvaileva analyysi uutiskirjemarkkinoinnin tukena: IP-Agency Finland Oy
Laukka, Matias (2023)
Laukka, Matias
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304205749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304205749
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda parempi ymmärrys IP-Agency Finland Oy:n Hobbybox.fi-verkkokaupan uutiskirjeen tilaajien yleisestä ostokäyttäytymisestä hyödyntämällä määrällisen data-analyysin metodeja. Data-analyysin suuntaus oli tutkiva sekä kuvaava, ja sen tarkoitus on tukea uutiskirjemarkkinoinnin tuotesijoittelua tuotekategoriakohtaisesti.
Uutiskirjeiden klikkaus- ja konversiodata kerättiin sähköpostimarkkinointipalvelu Klaviyo:n sekä web-analytiikkaohjelma Google Analytics:n kautta välillä 1.11.2022 – 28.1.2023. Olennainen data esikäsiteltiin, luokiteltiin ja analysoitiin Google Sheets:n ja Excel:n laskentataulukoiden avulla. Lopullinen tulos oli tuotekategoriakohtaisesti luokiteltu ja visualisoitu syksyn uutiskirjeiden konversio- ja klikkausdatataulukko, josta tulee esille jokaisen tuotekategorian todellinen suosio sekä liikenteen että myynnin kannalta.
Uutiskirjeiden klikkaus- ja konversiodata kerättiin sähköpostimarkkinointipalvelu Klaviyo:n sekä web-analytiikkaohjelma Google Analytics:n kautta välillä 1.11.2022 – 28.1.2023. Olennainen data esikäsiteltiin, luokiteltiin ja analysoitiin Google Sheets:n ja Excel:n laskentataulukoiden avulla. Lopullinen tulos oli tuotekategoriakohtaisesti luokiteltu ja visualisoitu syksyn uutiskirjeiden konversio- ja klikkausdatataulukko, josta tulee esille jokaisen tuotekategorian todellinen suosio sekä liikenteen että myynnin kannalta.