Kohtaaminen ja kosketus hoitotyössä: oppimistuokio Hoitokoti Mesikämmenen hoitohenkilökunnalle
Niskanen, Maarit (2023)
Niskanen, Maarit
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304215826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304215826
Tiivistelmä
Potilaiden kohtaaminen on iso osa hoitotyötä. Laadukas, potilaan yksilöllisesti huomioiva sekä potilasta arvostava kohtaaminen lisäävät potilaan tunnetta siitä, että on tullut kuulluksi ja arvostetuksi. Tämä lisää potilaan hoitoon sitoutumista sekä omien voimavarojen käyttöönottoa, Myös kosketuksella on paljon merkitystä hoitotyössä. Kosketuksella voidaan aktivoida potilasta, vähentää kipua, rentouttaa potilasta ja tuottaa iloa, luottamusta ja turvaa potilaan elämään.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Hoitokoti Mesikämmenen hoitajien ammatillista osaamista neurologista sairautta sairastavien potilaiden kohtaamisesta ja koskettamisesta. Opinnäytetyön toiminnallisena osiona oli tähän liittyen oppimistuokion ohjaaminen Hoitokoti Mesikämmenen hoitajille. Oppimistuokio toteutettiin draamapedagogiikan opetusmenetelmää hyödyntäen. Osallistujat näyttelivät neljässä erilaisessa potilastilanteessa päästen kokeilemaan sekä hoitajan että potilaan roolia laadukkaassa ja vastakohtaisesti myös välttävässä kohtaamis- ja kosketustilanteessa.
Oppimistuokion toteuttaminen onnistui tavoitteiden mukaisesti. Oppimistuokiosta kerättiin palautetta ja palautteen mukaan osallistujat kokivat, että voivat hyödyntää oppimaansa hoitotyössä. Palautteista kävi ilmi, että tämän tyyppistä koulutusta toivottiin lisää työpaikalle ja toteutus voisi olla hyvinkin matalankynnyksen toteutusta käytännön asiakastilanteisiin liittyen. Kohtaamisen ja koskettamisen merkitystä hoitotyön välineenä on tärkeää korostaa jatkossakin, jottei sen merkitystä potilaan ja myös hoitajan hyvinvoinnille unohdeta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Hoitokoti Mesikämmenen hoitajien ammatillista osaamista neurologista sairautta sairastavien potilaiden kohtaamisesta ja koskettamisesta. Opinnäytetyön toiminnallisena osiona oli tähän liittyen oppimistuokion ohjaaminen Hoitokoti Mesikämmenen hoitajille. Oppimistuokio toteutettiin draamapedagogiikan opetusmenetelmää hyödyntäen. Osallistujat näyttelivät neljässä erilaisessa potilastilanteessa päästen kokeilemaan sekä hoitajan että potilaan roolia laadukkaassa ja vastakohtaisesti myös välttävässä kohtaamis- ja kosketustilanteessa.
Oppimistuokion toteuttaminen onnistui tavoitteiden mukaisesti. Oppimistuokiosta kerättiin palautetta ja palautteen mukaan osallistujat kokivat, että voivat hyödyntää oppimaansa hoitotyössä. Palautteista kävi ilmi, että tämän tyyppistä koulutusta toivottiin lisää työpaikalle ja toteutus voisi olla hyvinkin matalankynnyksen toteutusta käytännön asiakastilanteisiin liittyen. Kohtaamisen ja koskettamisen merkitystä hoitotyön välineenä on tärkeää korostaa jatkossakin, jottei sen merkitystä potilaan ja myös hoitajan hyvinvoinnille unohdeta.