Verkkopankin kehittäminen vastaamaan yritysasiakkaiden tarpeita : case: Sampo Pankki Oyj
Romppanen, Suvi (2010)
Romppanen, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003032731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003032731
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee verkkopankkia yritysten maksuliikenteen hoidon välineenä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten verkkopankkia voisi kehittää paremmin vastaamaan yritysten vaatimuksia.
Opinnäytetyö jakaantuu teoreettiseen ja empiiriseen osaan. Teoriaosuudessa käsitellään ensin sähköistä liiketoimintaa, sen etuja ja vaatimuksia sekä vaikutuksia yrityksen toimintaan. Lisäksi käsitellään toimivan verkkopalvelun suunnittelua. Toisessa osassa käsitellään maksuliikennettä. Osiossa kartoitetaan yritysten maksuliikkeen hoitoa ja tarkemmin perehdytään verkkopankkiin. Teoreettinen viitekehys muodostuu kirjallisista ja elektronisista lähteistä.
Empiriaosuuden tutkimuksen kohteena on Sampo Pankki Oyj. Tutkimuksen tavoitteena oli saada yritysasiakkaiden mielipide Sampo Pankin uudistuneesta yritysten verkkopankista. Tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen. Postitse suoritettu kysely lähetettiin 358 pk-yritykselle, jotka toimivat Lahdessa tai Itä-Suomen alueella. Tutkimuksen kysymykset käsittelivät esimerkiksi verkkopankin ulkoasua, turvallisuutta, käytettyjä palveluita sekä laskunmaksua. Kyselyn tarkoituksena oli myös löytää ideoita, joiden avulla verkkopankkia voisi kehittää.
Kyselyn tulosten perusteella käytetyimmät palvelut yritysten verkkopankissa ovat tilitietojen nouto sekä laskujen maksu. Tutkimuksen perusteella yksinkertaisempi maksamistapa ja selkeämpi navigointi verkkopankissa parantaisivat käytettävyyttä. Lisäksi tärkeäksi koettiin, että verkkopankin tulisi toimia ilman häiriöitä.
Opinnäytetyö jakaantuu teoreettiseen ja empiiriseen osaan. Teoriaosuudessa käsitellään ensin sähköistä liiketoimintaa, sen etuja ja vaatimuksia sekä vaikutuksia yrityksen toimintaan. Lisäksi käsitellään toimivan verkkopalvelun suunnittelua. Toisessa osassa käsitellään maksuliikennettä. Osiossa kartoitetaan yritysten maksuliikkeen hoitoa ja tarkemmin perehdytään verkkopankkiin. Teoreettinen viitekehys muodostuu kirjallisista ja elektronisista lähteistä.
Empiriaosuuden tutkimuksen kohteena on Sampo Pankki Oyj. Tutkimuksen tavoitteena oli saada yritysasiakkaiden mielipide Sampo Pankin uudistuneesta yritysten verkkopankista. Tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen. Postitse suoritettu kysely lähetettiin 358 pk-yritykselle, jotka toimivat Lahdessa tai Itä-Suomen alueella. Tutkimuksen kysymykset käsittelivät esimerkiksi verkkopankin ulkoasua, turvallisuutta, käytettyjä palveluita sekä laskunmaksua. Kyselyn tarkoituksena oli myös löytää ideoita, joiden avulla verkkopankkia voisi kehittää.
Kyselyn tulosten perusteella käytetyimmät palvelut yritysten verkkopankissa ovat tilitietojen nouto sekä laskujen maksu. Tutkimuksen perusteella yksinkertaisempi maksamistapa ja selkeämpi navigointi verkkopankissa parantaisivat käytettävyyttä. Lisäksi tärkeäksi koettiin, että verkkopankin tulisi toimia ilman häiriöitä.