Kuluttajapalveluprosessin kehittäminen elintarvikkeiden maahantuonti- ja jakeluyrityksessä: Esimerkkinä Valora Trade Finland Oy
Vanala, Katrina (2010)
Vanala, Katrina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002242492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002242492
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustana on työpaikka kuluttajapalvelussa Valora Trade Finland Oy:ssä. Yhdessä asiakaspalvelukoordinaattorin kanssa pohdimme, mitä kehitettävää olisi Valora Trade Finland Oy:n kuluttajapalvelussa. Kehittämispisteeksi valitsimme kuluttajapalveluprosessin. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Valora Trade Finland Oy:n kuluttajapalvelua niin, että siitä tulisi yhtenevä ja toimiva kokonaisuus, josta saataisiin luotua systemaattinen kuluttajapalveluprosessi. Tavoitteena oli saada jokainen yhteydenotto samalla tavalla eteneväksi ja johdonmukaiseksi.
Valora Trade Finland Oy tuo maahan yli kahdenkymmenen päämiehen tuotteita ja kaikki nämä tuoteryhmät ovat keskenään erilaisia. Valora Trade Finland Oy toimii eri tuotteiden maahan-tuojana, markkinoijana sekä jakelijana. Kaikki Valora Trade Finland Oy:n edustamat tuotteet ovat kansainvälisiä menestyviä tuotemerkkejä ja samalla myös tunnettuja tuotteita itsessään. Kuluttajapalvelun tehtävänä on vastata tuotteista tuleviin yhteydenottoihin. Yhteydenotot ovat kolmenlaisia, tuotetiedusteluja, kehitysehdotuksia ja reklamaatioita.
Opinnäytetyön lähteinä on käytetty eri markkinointiin ja asiakaspalveluun liittyviä kirjoja sekä Suomen kuluttajansuojalakia 20.1.1978/38. Pääasiassa on tarkasteltu brändin merkitystä tuotteelle sekä asiakastyytyväisyyttä odotusten ja kokemusten valossa. Näiden tietojen pohjalta on rakennettu päämiehille kysely, jonka kautta on selvitetty eri päämiesten mielipide ja tapa käsitellä kuluttajayhteydenotot sekä selventää heidän näkökulmaansa palautteiden laadusta ja korvausten suuruudesta. Yhtenä tärkeänä kohtana kyselyssä oli myös perustietojen, kuten yhteystietojen, kerääminen päämiehistä.
Saadut tulokset on otettu huomioon kuluttajapalveluprosessin kehittämisessä ja niitä on hyö-dynnetty tammikuusta 2010 lähtien Valora Trade Finland Oy:n kuluttajapalvelussa. Yhtenä konkreettisena hyödykkeenä on uusi kuluttajapalvelutyöhön liittyvä ohjeistus.
Valora Trade Finland Oy tuo maahan yli kahdenkymmenen päämiehen tuotteita ja kaikki nämä tuoteryhmät ovat keskenään erilaisia. Valora Trade Finland Oy toimii eri tuotteiden maahan-tuojana, markkinoijana sekä jakelijana. Kaikki Valora Trade Finland Oy:n edustamat tuotteet ovat kansainvälisiä menestyviä tuotemerkkejä ja samalla myös tunnettuja tuotteita itsessään. Kuluttajapalvelun tehtävänä on vastata tuotteista tuleviin yhteydenottoihin. Yhteydenotot ovat kolmenlaisia, tuotetiedusteluja, kehitysehdotuksia ja reklamaatioita.
Opinnäytetyön lähteinä on käytetty eri markkinointiin ja asiakaspalveluun liittyviä kirjoja sekä Suomen kuluttajansuojalakia 20.1.1978/38. Pääasiassa on tarkasteltu brändin merkitystä tuotteelle sekä asiakastyytyväisyyttä odotusten ja kokemusten valossa. Näiden tietojen pohjalta on rakennettu päämiehille kysely, jonka kautta on selvitetty eri päämiesten mielipide ja tapa käsitellä kuluttajayhteydenotot sekä selventää heidän näkökulmaansa palautteiden laadusta ja korvausten suuruudesta. Yhtenä tärkeänä kohtana kyselyssä oli myös perustietojen, kuten yhteystietojen, kerääminen päämiehistä.
Saadut tulokset on otettu huomioon kuluttajapalveluprosessin kehittämisessä ja niitä on hyö-dynnetty tammikuusta 2010 lähtien Valora Trade Finland Oy:n kuluttajapalvelussa. Yhtenä konkreettisena hyödykkeenä on uusi kuluttajapalvelutyöhön liittyvä ohjeistus.