Ratkaisukeskeisyys johtamisen ja henkilöstön perehdyttämisen välineenä
Tiala, Jarkko; Tiala, Tarja (2023)
Tiala, Jarkko
Tiala, Tarja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304236001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304236001
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uusi näkökulma ja koulutusmalli ratkaisukeskeiseen johtamiseen ja perehdyttämiseen. Tavoitteena oli selvittää ja kehittää mallia siihen, miten johtaa ihmisiä ratkaisukeskeisesti ja saada haluttu viesti perille tehokkaasti ja kuin huomaamatta. Opinnäytetyössä kuvasimme, mitä ratkaisukeskeisyydellä tarkoitetaan ja miten ratkaisukeskeisiä menetelmiä voidaan hyödyntää pk-yritysten esihenkilötyössä.
Työmme linkittää ratkaisukeskeisen ajattelu- ja toimintatavan johtamisen, perehdyttämisen ja oppimisen osa-alueisiin luoden niistä ratkaisukeskeisen johtamisen ja perehdyttämisen toimintamallin. Opinnäytetyössä paneuduttiin näihin neljään osa-alueeseen ensin teoreettisesti, painottaen ennen kaikkea sitä, miten ratkaisukeskeisyyttä voidaan hyödyntää johtamiseen ja perehdyttämiseen vuorovaikutteisena, toiminnallisena ja ohjauksellisena välineenä.
Opinnäytetyön käytännön osiossa sovelsimme edellä mainituista neljästä osa-alueesta muodostuvaa kokonaisuutta. Kehitimme ratkaisukeskeisen johtamisen ja perehdyttämisen esihenkilökoulutuksen, jossa eri osa-alueista muodostuva teoreettinen malli konkretisoituu uudentyyppiseksi esihenkilövalmennukseksi.
Työmme linkittää ratkaisukeskeisen ajattelu- ja toimintatavan johtamisen, perehdyttämisen ja oppimisen osa-alueisiin luoden niistä ratkaisukeskeisen johtamisen ja perehdyttämisen toimintamallin. Opinnäytetyössä paneuduttiin näihin neljään osa-alueeseen ensin teoreettisesti, painottaen ennen kaikkea sitä, miten ratkaisukeskeisyyttä voidaan hyödyntää johtamiseen ja perehdyttämiseen vuorovaikutteisena, toiminnallisena ja ohjauksellisena välineenä.
Opinnäytetyön käytännön osiossa sovelsimme edellä mainituista neljästä osa-alueesta muodostuvaa kokonaisuutta. Kehitimme ratkaisukeskeisen johtamisen ja perehdyttämisen esihenkilökoulutuksen, jossa eri osa-alueista muodostuva teoreettinen malli konkretisoituu uudentyyppiseksi esihenkilövalmennukseksi.