Pk-yritysten verkkokaupan kognitiivisen saavutettavuuden parantaminen valintamuotoilun avulla
Salonen, Sarianna (2023)
Salonen, Sarianna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246033
Tiivistelmä
EU:n uuden direktiivin (2019/882) myötä vuoteen 2025 mennessä kaikkien verkkokauppaa harjoittavien pk-yritysten tulee täyttää esteettömyysdirektiivin mukaiset vaatimukset sivustoillaan. Verkkosivustojen saavutettavuuden lisäämistä voidaan toteuttaa ilman teknologista erityisosaamista laittamalla kognitiivisen saavutettavuuden osa-alueet kuntoon. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii Disko – digitaalisten palveluiden saavutettavuus koronan kukistajana-hanke, jonka tarkoituksena on lisätä tietoutta saavutettavuudesta ja kehittää sitä yhdessä Uudenmaan pk-yritysten kanssa. Tavoitteena on tuoda ilmi pk-yrityksille miksi olla kiinnostunut verkkokauppojen esteettömyysdirektiivin täytäntöönpanosta ennen pakollista aikarajaa vuonna 2025 ja esimerkkejä miten toteuttaa niitä. Käytettävyystestauksen avulla selvitetään kahden pk-yrityksen verkkokaupan nykytilaa kognitiivisen saavutettavuuden osalta sekä millainen digitaalinen asiakaskokemus eli digikokemus testaajille syntyy sivustoilta.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään verkkosivustojen saavutettavuuteen ja EU:n uuteen saavutettavuusdirektiiviin kognitiivisen saavutettavuuden näkökulmalla sekä mitä se tarkoittaa pk-yrityksille, jotka harjoittavat verkkokauppatoimintaa. Kognitiivisen saavutettavuuden toteutumisella on parhaimmillaan positiivinen vaikutus digikokemukseen, johon perehdytään myös tietoperustassa. Näiden lisäksi avataan valintamuotoilua kehittämismenetelmänä ja miten sitä voidaan käyttää hyödyksi muokkaamaan digitaalisia ympäristöjä.
Menetelmällisenä lähestymistapana on laadullinen tutkimusote, jossa hyödynnetään palvelumuotoilua. Tutkimukseen osallistuu seitsemän tavallista verkkokauppakäyttäjää, joille toteutetaan käytettävyystestaus sekä teemahaastattelu kahden pk-yrityksen verkkokaupoissa. Käytettävyystestauksen ja teemahaastatteluiden kautta saadaan ymmärrys verkkokauppojen kognitiivisen saavutettavuuden sekä digikokemuksen tilasta ja tulosten perusteella luodaan konkreettisia kehitystoimia. Kehittämisessä hyödynnetään valintamuotoilua ja EAST-mallia, jonka avulla pyritään muokkaamaan verkkokauppaympäristöä paremmaksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään verkkosivustojen saavutettavuuteen ja EU:n uuteen saavutettavuusdirektiiviin kognitiivisen saavutettavuuden näkökulmalla sekä mitä se tarkoittaa pk-yrityksille, jotka harjoittavat verkkokauppatoimintaa. Kognitiivisen saavutettavuuden toteutumisella on parhaimmillaan positiivinen vaikutus digikokemukseen, johon perehdytään myös tietoperustassa. Näiden lisäksi avataan valintamuotoilua kehittämismenetelmänä ja miten sitä voidaan käyttää hyödyksi muokkaamaan digitaalisia ympäristöjä.
Menetelmällisenä lähestymistapana on laadullinen tutkimusote, jossa hyödynnetään palvelumuotoilua. Tutkimukseen osallistuu seitsemän tavallista verkkokauppakäyttäjää, joille toteutetaan käytettävyystestaus sekä teemahaastattelu kahden pk-yrityksen verkkokaupoissa. Käytettävyystestauksen ja teemahaastatteluiden kautta saadaan ymmärrys verkkokauppojen kognitiivisen saavutettavuuden sekä digikokemuksen tilasta ja tulosten perusteella luodaan konkreettisia kehitystoimia. Kehittämisessä hyödynnetään valintamuotoilua ja EAST-mallia, jonka avulla pyritään muokkaamaan verkkokauppaympäristöä paremmaksi.