Kertomuksia Kuopiosta : Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistyksen toiminnan palvelumuotoilu
Tossavainen, Laura (2023)
Tossavainen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256247
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli käyttäjälähtöinen yhteismarkkinasivuston sisällön kehittäminen sekä palvelun ulkoinen tuotteistaminen keskustan yrittäjille ja yritysjäsenille. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys ry:lle, jonka rooli on tuoda keskustan yrittäjiä yhteen ja kehittää keskusta-aluetta.
Työn tavoitteena oli kerätä käyttäjäymmärrystä, jolla kehitetään I Love Kuopion yhteismarkkinointisivuston sisältöä käyttäjälähtöisempään suuntaan, sekä selkeyttää yhdistyksen palvelua ja sen hyötyjä keskustan yrittäjille ja yritysjäsenille.
Tutkimus- ja kehittämistyössä hyödynnettiin käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä, kuten havainnointia, haastatteluita, kyselytutkimusta ja yhteiskehittämistä. Lisäksi hyödynnettiin muita muotoilun menetelmiä, kuten systeemiajattelua ja tarinallistamista.
Opinnäytetyössä tutkittiin myös elävää kaupunkikeskustaa, kaupunkimarkkinoinnin roolia osana kaupunkikehitystä sekä sitä, mikä on yritysten merkitys elävässä kaupunkikeskustassa. Opinnäyteyön lopputuotteena kehittyi visuaaliset tuotteistamismateriaalit käsikirjaan, joiden tarkoituksena on selkeyttää palvelua ja sen hyötyjä yrittäjälle visuaalisen tarinankerronnan kautta sekä verkkosivulle tulevat visuaaliset tuotokset. Lisäksi lopputuotteeksi kehittyi brändikertomus, jonka tavoitteena on lisätä yhdistyksen tunnettuutta ja tuoda brändiä lähemmäs kuluttajaa eli ihmistä.
Työn tavoitteena oli kerätä käyttäjäymmärrystä, jolla kehitetään I Love Kuopion yhteismarkkinointisivuston sisältöä käyttäjälähtöisempään suuntaan, sekä selkeyttää yhdistyksen palvelua ja sen hyötyjä keskustan yrittäjille ja yritysjäsenille.
Tutkimus- ja kehittämistyössä hyödynnettiin käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä, kuten havainnointia, haastatteluita, kyselytutkimusta ja yhteiskehittämistä. Lisäksi hyödynnettiin muita muotoilun menetelmiä, kuten systeemiajattelua ja tarinallistamista.
Opinnäytetyössä tutkittiin myös elävää kaupunkikeskustaa, kaupunkimarkkinoinnin roolia osana kaupunkikehitystä sekä sitä, mikä on yritysten merkitys elävässä kaupunkikeskustassa. Opinnäyteyön lopputuotteena kehittyi visuaaliset tuotteistamismateriaalit käsikirjaan, joiden tarkoituksena on selkeyttää palvelua ja sen hyötyjä yrittäjälle visuaalisen tarinankerronnan kautta sekä verkkosivulle tulevat visuaaliset tuotokset. Lisäksi lopputuotteeksi kehittyi brändikertomus, jonka tavoitteena on lisätä yhdistyksen tunnettuutta ja tuoda brändiä lähemmäs kuluttajaa eli ihmistä.