Vastuullinen hankinta yrityksissä ostajien näkökulmasta
Hintsala, Eerika (2023)
Hintsala, Eerika
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256387
Tiivistelmä
Vastuullisuus on nykyään vahvasti esillä yritysten liiketoiminnassa. Vastuullisilla hankinnoilla on suuri merkitys yritysten liiketoiminnassa, sillä hankinta on yksi merkittävimmistä tekijöistä yritysten liiketoiminnassa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää vastuullisten hankintojen toteutuminen yrityksissä ostajien näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan, mitkä ovat vastuullisten hankintojen kehityskohdat sekä tuoko yritykset esille vastuullisuuden merkitystä liiketoiminnassa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta eri luvusta. Luvut ovat vastuullisuus ja yritysvastuu, johtaminen ja hankinta ja ostaminen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä, jossa aineistoa haettiin tutkimukseen survey-tutkimuksella eli kyselytutkimuksella. Kyselytutkimus lähetettiin operatiivisille – ja strategisille ostajille tutkittavan yritys X sisällä. Kyselytutkimuksella tutkittavilta kysyttiin asioita vastuulliseen hankintaan liittyen teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Tehdyn tutkimuksen tulosten perusteella vastuullisten hankintojen toteutuminen on puutteellista yritys X sisällä, mutta ostajat kuitenkin pyrkivät toteuttamaan vastuullisia hankintoja parhaansa mukaan. Tulosten perusteella yritys X kuitenkin viestii vastuullisuudesta sekä rohkaisee sen työntekijöitä työskentelemään vastuullisesti. Tutkittavat haluavat toimia vastuullisesti hankintojen suhteen ja toivovat saavansa siihen enemmän koulutusta sekä käytännön ohjeita yritykseltä. Tuloksista saatiin kerättyä kehityskohtia vastuullisten hankintojen toteutumisille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta eri luvusta. Luvut ovat vastuullisuus ja yritysvastuu, johtaminen ja hankinta ja ostaminen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä, jossa aineistoa haettiin tutkimukseen survey-tutkimuksella eli kyselytutkimuksella. Kyselytutkimus lähetettiin operatiivisille – ja strategisille ostajille tutkittavan yritys X sisällä. Kyselytutkimuksella tutkittavilta kysyttiin asioita vastuulliseen hankintaan liittyen teoreettisen viitekehyksen pohjalta.
Tehdyn tutkimuksen tulosten perusteella vastuullisten hankintojen toteutuminen on puutteellista yritys X sisällä, mutta ostajat kuitenkin pyrkivät toteuttamaan vastuullisia hankintoja parhaansa mukaan. Tulosten perusteella yritys X kuitenkin viestii vastuullisuudesta sekä rohkaisee sen työntekijöitä työskentelemään vastuullisesti. Tutkittavat haluavat toimia vastuullisesti hankintojen suhteen ja toivovat saavansa siihen enemmän koulutusta sekä käytännön ohjeita yritykseltä. Tuloksista saatiin kerättyä kehityskohtia vastuullisten hankintojen toteutumisille.