Kohtaamispaikan toiminnan kehitys palvelumuotoilua hyödyntäen : Lahden Elokolon toiminnan ja näkyvyyden edistäminen
Lehtinen, Eira (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276580
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Ehyt ry ja Lahden Elokolo. Työn tarkoituksena oli kehittää ja edistää Elokolon päivittäistä toimintaa palvelumuotoilun keinoja hyödyntäen. Työn tavoitteena oli myös kehittää tapoja ratkaista Elokolon asiakasviestintään ja tunnettavuuteen liittyviä seikkoja.
Opinnäytetyössä käyttäjälähtöinen tutkimus oli pääosassa ja tutkimuksessa hyödynnettiin kyselyjä, haastatteluita ja erilaisia käyttäjälähtöisiä työpajoja. Tutkimuksessa ja työpajoissa otettiin huomioon myös palveluntarjoajan näkökulma.
Opinnäytetyön tuloksista nousi esiin selkeä tyytyväisyys palveluun ja sen tuottamiseen, ja kohtaamispaikan tuoma positiivinen lisäarvo kävijöiden arjessa. Konseptiaihiossa luotiin viikoittainen toimintaohjelma ja asiakasviestintään lisä, jolla Elokolo voi tuoda palveluaan esiin niin sosiaalisessa mediassa kuin konkreettisesti omissa tiloissaan. This thesis was commissioned by Ehyt ry and Lahden Elokolo. The purpose of this work was to develop and promote Elokolo's daily operations using service design methods. The goal of the work was also to develop ways to solve issues related to Elokolo's customer communication and awareness.
In the thesis, user-oriented research played a major role and the research utilized surveys, interviews, and various user-oriented workshops. The research and workshops also considered the perspective of the service provider.
The results of the thesis revealed a clear satisfaction with the service and its production, and the positive added value brought by Elokolo in the visitors' everyday life. In the developed concept, a weekly program and an addition to customer communication were created, with which Elokolo can highlight its service both on social media and concretely in its own premises
Opinnäytetyössä käyttäjälähtöinen tutkimus oli pääosassa ja tutkimuksessa hyödynnettiin kyselyjä, haastatteluita ja erilaisia käyttäjälähtöisiä työpajoja. Tutkimuksessa ja työpajoissa otettiin huomioon myös palveluntarjoajan näkökulma.
Opinnäytetyön tuloksista nousi esiin selkeä tyytyväisyys palveluun ja sen tuottamiseen, ja kohtaamispaikan tuoma positiivinen lisäarvo kävijöiden arjessa. Konseptiaihiossa luotiin viikoittainen toimintaohjelma ja asiakasviestintään lisä, jolla Elokolo voi tuoda palveluaan esiin niin sosiaalisessa mediassa kuin konkreettisesti omissa tiloissaan.
In the thesis, user-oriented research played a major role and the research utilized surveys, interviews, and various user-oriented workshops. The research and workshops also considered the perspective of the service provider.
The results of the thesis revealed a clear satisfaction with the service and its production, and the positive added value brought by Elokolo in the visitors' everyday life. In the developed concept, a weekly program and an addition to customer communication were created, with which Elokolo can highlight its service both on social media and concretely in its own premises