Kahviloiden tunnelmamuotoilua : tunnelmamuotoilun opas
Paakkunainen, Petra; Suokas, Rosanna (2023)
Paakkunainen, Petra
Suokas, Rosanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276683
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten tunnelmamuotoilulla voidaan vaikuttaa kahvilayrityksen menestykseen ja asiakastyytyväisyyteen. Lisäksi haluttiin selvittää, millä tunnelmamuotoilun keinoilla voidaan luoda onnistunut tunnelma ja millä näistä keinoista on eniten merkitystä asiakaskokemukseen.
Opinnäytetyön aiheeksi valikoitui tunnelmamuotoilu, koska se on kiinnostava, ajankohtainen ja monelle vielä tuntematon käsite. Tunnelmamuotoilun käsitteen suhteellinen uutuus ja tuntemattomuus oli myös yksi syy, jonka vuoksi haluttiin valita se opinnäytetyön aiheeksi. Työssä haluttiin lisätä tietoisuutta tunnelmamuotoilusta ja sen vaikutuksista.
Opinnäytetyö on yhdistelmä tutkivaa ja toiminnallista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksellinen osuus koostuu niin laadullisesta osiosta haastattelujen muodossa kuin myös määrällisestä osuudesta, jossa käytettiin kyselyitä. Haastattelujen ja kyselyiden toteutukseen valittiin kaksi paikallista kahvilaa Lappeenrannasta. Toiminnallinen osuus muodostui lopuksi tehdyn tunnelmamuotoilun oppaasta.
Haastatteluiden ja kyselyiden tulokset osoittavat, että tunnelmalla on suuri merkitys kahvilakokemukseen ja asiakkaat pitävät hyvää tunnelmaa korkeassa arvossa. Kyselyiden vastauksien perusteella etenkin tuotteiden maulla ja laadulla, hyvällä vuorovaikutuksella ja tilojen siisteydellä on eniten vaikutusta hyvään tunnelmaan. This study aimed to investigate whether atmosphere design can influence a cafe’s success and customer satisfaction. In addition, the goal was to find out which factors create a successful atmosphere and which atmosphere factors have the most effect. Atmosphere design was chosen as this study's topic because it is an interesting, current, and still relatively unknown topic.
Two local cafes from Lappeenranta were chosen to participate in this study. A customer survey and an entrepreneur interview about atmosphere design and the effects of atmosphere in cafes were conducted in both coffee shops.
This study uses qualitative and quantitative research methods. In addition, at the end of this study is an operational part that consists of a guide for atmosphere design in cafes. The guide's purpose is to summarize the study's most significant findings.
The results show that atmosphere design does have a great influence on the success of a cafe and its customer satisfaction. The results also show that the customers think that the atmosphere is an important factor for a good experience. The results also imply that especially the taste and quality of the drinks and pastries, communication, and cleanliness have the most effect on the atmosphere in cafes.
Opinnäytetyön aiheeksi valikoitui tunnelmamuotoilu, koska se on kiinnostava, ajankohtainen ja monelle vielä tuntematon käsite. Tunnelmamuotoilun käsitteen suhteellinen uutuus ja tuntemattomuus oli myös yksi syy, jonka vuoksi haluttiin valita se opinnäytetyön aiheeksi. Työssä haluttiin lisätä tietoisuutta tunnelmamuotoilusta ja sen vaikutuksista.
Opinnäytetyö on yhdistelmä tutkivaa ja toiminnallista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksellinen osuus koostuu niin laadullisesta osiosta haastattelujen muodossa kuin myös määrällisestä osuudesta, jossa käytettiin kyselyitä. Haastattelujen ja kyselyiden toteutukseen valittiin kaksi paikallista kahvilaa Lappeenrannasta. Toiminnallinen osuus muodostui lopuksi tehdyn tunnelmamuotoilun oppaasta.
Haastatteluiden ja kyselyiden tulokset osoittavat, että tunnelmalla on suuri merkitys kahvilakokemukseen ja asiakkaat pitävät hyvää tunnelmaa korkeassa arvossa. Kyselyiden vastauksien perusteella etenkin tuotteiden maulla ja laadulla, hyvällä vuorovaikutuksella ja tilojen siisteydellä on eniten vaikutusta hyvään tunnelmaan.
Two local cafes from Lappeenranta were chosen to participate in this study. A customer survey and an entrepreneur interview about atmosphere design and the effects of atmosphere in cafes were conducted in both coffee shops.
This study uses qualitative and quantitative research methods. In addition, at the end of this study is an operational part that consists of a guide for atmosphere design in cafes. The guide's purpose is to summarize the study's most significant findings.
The results show that atmosphere design does have a great influence on the success of a cafe and its customer satisfaction. The results also show that the customers think that the atmosphere is an important factor for a good experience. The results also imply that especially the taste and quality of the drinks and pastries, communication, and cleanliness have the most effect on the atmosphere in cafes.