UPM:n Pohjois-Karjalan alueen metsäpalveluasiakkaiden asiakastutkimus
Sarkkinen, Simo (2014)
Sarkkinen, Simo
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312873
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin UPM Metsän Pohjois-Karjalan alueen metsäpalveluasiakkaiden tyytyväisyyttä asiakaspalveluun ja palveluihin sekä mielipidettä palveluiden kattavuudesta. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena, johon oli mahdollista vastata joko internetissä tai kirjeitse. Metsäpalveluasiakkaita on Pohjois-Karjalan alueella yhteensä 958. Kyselyyn vastasi 276 henkilöä, jolloin vastausprosentiksi saatiin 28,8 %.
Aihevalinta syntyi toimeksiantajan tarpeeseen perustuen, sillä edellisestä vastaavan-tyyppisestä tutkimuksesta Pohjois-Karjalan alueella oli kulunut pitkä aika. Tavoitteena oli saada ajantasaista tietoa nykytilanteesta. Saatujen tulosten perusteella toimeksiantajan on helppo lähteä kehittämään omaa toimintaansa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella metsäpalveluasiakkaat olivat valtaosin tyytyväisiä tämän hetkiseen asiakaspalveluun ja palveluiden tasoon. Palvelut koettiin yleisesti tärkeäksi. Kehitysehdotuksiin kuuluivat henkilökunnan määrän lisääminen ja puukaupasta saatavien rahojen sijoittamismahdollisuuksien monipuolistaminen. Lisäksi tämän kaltaista kyselyä toivottiin säännölliseksi käytännöksi.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin UPM Metsän Pohjois-Karjalan alueen metsäpalveluasiakkaiden tyytyväisyyttä asiakaspalveluun ja palveluihin sekä mielipidettä palveluiden kattavuudesta. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena, johon oli mahdollista vastata joko internetissä tai kirjeitse. Metsäpalveluasiakkaita on Pohjois-Karjalan alueella yhteensä 958. Kyselyyn vastasi 276 henkilöä, jolloin vastausprosentiksi saatiin 28,8 %.
Aihevalinta syntyi toimeksiantajan tarpeeseen perustuen, sillä edellisestä vastaavan-tyyppisestä tutkimuksesta Pohjois-Karjalan alueella oli kulunut pitkä aika. Tavoitteena oli saada ajantasaista tietoa nykytilanteesta. Saatujen tulosten perusteella toimeksiantajan on helppo lähteä kehittämään omaa toimintaansa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella metsäpalveluasiakkaat olivat valtaosin tyytyväisiä tämän hetkiseen asiakaspalveluun ja palveluiden tasoon. Palvelut koettiin yleisesti tärkeäksi. Kehitysehdotuksiin kuuluivat henkilökunnan määrän lisääminen ja puukaupasta saatavien rahojen sijoittamismahdollisuuksien monipuolistaminen. Lisäksi tämän kaltaista kyselyä toivottiin säännölliseksi käytännöksi.