Koulussa tehtävän yhteisöllisen työn merkitys nuorten mielenterveyden edistämisessä : koulukuraattorin näkökulma
Lindeman, Emilia (2023)
Lindeman, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286775
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää koulussa tehtävän yhteisöllisen työn merkitystä nuorten mielenterveyden edistämisessä, erityisesti koulukuraattorin näkökulmasta. Työn tavoitteena oli vahvistaa koulussa tehtävän yhteisöllisen työn tärkeyttä nuorten mielenterveyden edistämisen kannalta. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Päijät-Hämeen hyvinvointialueen kuraattoripalvelut.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineisto haettiin sähköisistä tietokannoista ja se koostui vuoden 2014 jälkeen julkaistuista suomen- ja englanninkielisistä julkaisuista. Aineistoon valikoitui yhteensä yhdeksän julkaisua, jotka olivat pro gradu -tutkielmia, tutkimus- ja katsausartikkeleita.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että yhteisöllinen työ edistää nuorten mielenterveyttä vahvistamalla nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistetaan erilaisilla työ- ja toteutustavoilla. Mielenterveyden edistämisen kannalta on tärkeää, että yhteisöllisessä työssä tehdään moniammatillista yhteistyötä sekä yhteistyötä kodin ja koulun välillä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineisto haettiin sähköisistä tietokannoista ja se koostui vuoden 2014 jälkeen julkaistuista suomen- ja englanninkielisistä julkaisuista. Aineistoon valikoitui yhteensä yhdeksän julkaisua, jotka olivat pro gradu -tutkielmia, tutkimus- ja katsausartikkeleita.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että yhteisöllinen työ edistää nuorten mielenterveyttä vahvistamalla nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistetaan erilaisilla työ- ja toteutustavoilla. Mielenterveyden edistämisen kannalta on tärkeää, että yhteisöllisessä työssä tehdään moniammatillista yhteistyötä sekä yhteistyötä kodin ja koulun välillä.