Luomu- ja lähiruoka-aamiaisten suunnittelu, toteutus ja seuranta yritys X:ssä
Kasurinen, Antero (2010)
Kasurinen, Antero
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002262604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002262604
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona yritys X:ään. Yritys X halusi vastata asiakkaiden tarpeisiin kehittämällä jo olemassa olevien aamiaisten rinnalle sekä luomu- että lähiruokaaamiaisen.lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella luomu- ja lähiruoka-aamiaisten myyntiä touko-joulukuun 2009 ajalta. Opinnäytetyön pääongelmaksi muodostui, miten suunnitellaan, toteutetaan ja seurataan luomu- ja lähiruoka-aamiaisia yritys X:ssä. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään puolestaan luomu- ja lähiruokaa, tuotesuunnitteluprosessia ja palveluyrityksenmarkkinoinnin kilpailukeinoja.
Uusien palvelutuotteiden suunnittelu aloitettiin joulukuussa 2008. Suunnittelu eteni tuotesuunnitteluprosessin mukaisesti alkaen ideoinnista ja päättyen tuotteen lanseeraukseen huhtikuussa 2009. Tämän jälkeen myyntiä seurattiin yritys X:ssä kuukausiraporttien perusteella touko-joulukuun 2009 aikana. Myynti oli alkukuukausina vähäistä johtuen heikosta mainonnasta.Yritys X:ään tuli uusista aamiaisista ensimmäinen pysyvä mainos lokakuussa 2009. Mainonnan avulla luomu- ja lähiruoka-aamiaisten menekki parani selvästi. Vaikka opinnäytetyössä ei tutkittu asiakkaiden mielipiteitä uusista aamiaisista, saivat ne suullisesti hyvää palautetta.
Opinnäytetyöstä hyötyivät sekä yritys X, että sen asiakkaat. Yritys X sai luomu- ja lähiruoka-aamiaisten avulla lisämyyntiä ja keinon erottua kilpailijoista. Asiakkaat saivat puolestaan uusien aamiaisten avulla täytettyä tarpeensa.
Uusien palvelutuotteiden suunnittelu aloitettiin joulukuussa 2008. Suunnittelu eteni tuotesuunnitteluprosessin mukaisesti alkaen ideoinnista ja päättyen tuotteen lanseeraukseen huhtikuussa 2009. Tämän jälkeen myyntiä seurattiin yritys X:ssä kuukausiraporttien perusteella touko-joulukuun 2009 aikana. Myynti oli alkukuukausina vähäistä johtuen heikosta mainonnasta.Yritys X:ään tuli uusista aamiaisista ensimmäinen pysyvä mainos lokakuussa 2009. Mainonnan avulla luomu- ja lähiruoka-aamiaisten menekki parani selvästi. Vaikka opinnäytetyössä ei tutkittu asiakkaiden mielipiteitä uusista aamiaisista, saivat ne suullisesti hyvää palautetta.
Opinnäytetyöstä hyötyivät sekä yritys X, että sen asiakkaat. Yritys X sai luomu- ja lähiruoka-aamiaisten avulla lisämyyntiä ja keinon erottua kilpailijoista. Asiakkaat saivat puolestaan uusien aamiaisten avulla täytettyä tarpeensa.