Tunnetaitojen merkitys varhaiskasvatuksessa: merkittäviä tekijöitä lapsen tunnetaitojen kehittämiselle
Fonsén, Ramona (2023)
Fonsén, Ramona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305017035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305017035
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kirjallisuuskatsauksena, millä tavoin varhaiskasvatuksessa olevan lapsen tunnetaidot kehittyvät. Tavoitteena on löytää lapsen tunnetaitoja tukevia tapoja ja merkityksiä, joita varhaiskasvatuksessa voidaan hyödyntää tukemalla tunnetaitojen kehitystä sekä lapsen kasvua ja oppimista.
Opinnäytetyöni suoritin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tulokset sain etenemällä laadullisen prosessin mukaisesti, systemaattista otetta hyödyntäen. Teemoittelu oli opinnäytetyöni analyysimenetelmä. Opinnäytetyön aineisto muodostui neljästä eri tutkimuskohteesta, jotka haettiin seuraavista tietokannoista: Finna, Melinda, Helda ja Journal of Early Childhood Education Recearch -nettilehden hakutoiminto.
Tulosten mukaan lapsen tunnetaitojen kehittymiselle merkityksellistä on aikuisen ja ympäristön merkitys suhteessa lapseen. Turvallisen aikuisen läsnäolo ja lapsen tukeminen erilaisten tunnetilojen aikana oli merkittävää. Suunnitelmallinen ja tavoitteellinen tunnetaitojen opettaminen, edisti lasten kykyä hyviin tunnetaitoihin. Tunnetaitojen kehittymistä edisti turvallinen, vakaa ja rauhallinen ympäristö, missä kykeni ilmaisemaan erilaisia tunteita vapaasti. Tämä opinnäytetyö loi paljon mahdollisuuksia jatkotutkimuksille. Mielenkiintoista olisi tutkia sukupuolittuneita tunnetaitoja, lasten henkilökohtaisia valmiuksia vastaanottaa tunnetaitokasvatusta sekä kulttuurin ja uskonnon merkitystä tunnetaitojen omaksunnassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kirjallisuuskatsauksena, millä tavoin varhaiskasvatuksessa olevan lapsen tunnetaidot kehittyvät. Tavoitteena on löytää lapsen tunnetaitoja tukevia tapoja ja merkityksiä, joita varhaiskasvatuksessa voidaan hyödyntää tukemalla tunnetaitojen kehitystä sekä lapsen kasvua ja oppimista.
Opinnäytetyöni suoritin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tulokset sain etenemällä laadullisen prosessin mukaisesti, systemaattista otetta hyödyntäen. Teemoittelu oli opinnäytetyöni analyysimenetelmä. Opinnäytetyön aineisto muodostui neljästä eri tutkimuskohteesta, jotka haettiin seuraavista tietokannoista: Finna, Melinda, Helda ja Journal of Early Childhood Education Recearch -nettilehden hakutoiminto.
Tulosten mukaan lapsen tunnetaitojen kehittymiselle merkityksellistä on aikuisen ja ympäristön merkitys suhteessa lapseen. Turvallisen aikuisen läsnäolo ja lapsen tukeminen erilaisten tunnetilojen aikana oli merkittävää. Suunnitelmallinen ja tavoitteellinen tunnetaitojen opettaminen, edisti lasten kykyä hyviin tunnetaitoihin. Tunnetaitojen kehittymistä edisti turvallinen, vakaa ja rauhallinen ympäristö, missä kykeni ilmaisemaan erilaisia tunteita vapaasti. Tämä opinnäytetyö loi paljon mahdollisuuksia jatkotutkimuksille. Mielenkiintoista olisi tutkia sukupuolittuneita tunnetaitoja, lasten henkilökohtaisia valmiuksia vastaanottaa tunnetaitokasvatusta sekä kulttuurin ja uskonnon merkitystä tunnetaitojen omaksunnassa.