Käyttäjätieto yritystietopalvelun kehittämisessä
Ruuska, Kim (2023)
Ruuska, Kim
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304306988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304306988
Tiivistelmä
Yritystietoa hyödynnetään laajasti erilaisilla toimialoilla. Tietoa voidaan usein käyttää tavoittelemalla kilpailuetua, mutta sitä käytetään myös tuntemaan asiakkaan taustoja ja varmistamaan, että toimitaan lain edellyttämällä tavalla tietyillä aloilla.
Opinnäytetyön ja sen tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa, minkälaisia käyttäjiä Yritys X:n yritystietoa tarjoavalla Palvelu X:llä on, mihin käyttäjät tietoa käyttävät ja minkälaisia tarpeita heillä on. Haluttiin myös tunnistaa, ovatko saman palveluntarjoajan Palvelu X:n ja Palvelu Y:n käyttäjien tarpeet erilaisia ja palveleeko heitä paremmin erilliset palvelut vai tulisko palvelut yhdistää. Käyttäjätutkimuksen kartoituksen pohjalta pohdittiin minkälaiseen suuntaa palvelua kannattaa kehittää ja mitä on hyvä ottaa huomioon, kun palvelua kehitetään.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla käyttäjiä eri toimialoilta ja selvittämällä minkälaisia tarpeita heillä oli palvelun suhteen työssään. Tutkimuksessa analysoitiin myös asiakaspalveluun saapuneita viestejä, joista tunnistettiin yleisimpiä syitä olla yhteydessä asiakaspalveluun. Haastatteluista kerättyjen tietojen pohjalta luotiin persoonakuvaukset, jotka kiteyttivät muutaman tyypillisen käyttäjän tarpeet.
Tutkimus osoitti, että asiakkaiden tarpeet täytettiin nykyisellään suhteellisen hyvin, mutta on selkeitä muutoksia, joita voidaan tehdä, jotta käyttäjiä palvellaan parhaalla mahdollisella tavalla. Company information is widely used across various industries. Information can often be used to gain competitive advantage but it is also used to understand cusomers backgrounds and ensure compliance with legal requirements in certain fields.
The objective of the thesis and its research was to identify the type of users that use Company X’s Service X, which offers Company Information, how the users use the information, and what kind of needs they have. Additionally, the aim was to determine if the objectives of users of Service X and Service Y, which are from the same service provider, are different and whether seperate services serve them better or should they be combined to one service. Based on the data gained from the user research, considerations were made in what direction the service should be developed, as well as what to take into account when developing the service.
The research was conducted by interviewing user from different industries and identifying their needs in relation to the service. The study also analyzed customer feedback to identify the most common reasons for contacting customer service. The gathered data from the interviews was used to create user personas, which summarize the needs of few typical users.
The research showed that the customer needs were currently begin met relatively well, but there are clear changes that can be made to serve the users in the best possible way.
Opinnäytetyön ja sen tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa, minkälaisia käyttäjiä Yritys X:n yritystietoa tarjoavalla Palvelu X:llä on, mihin käyttäjät tietoa käyttävät ja minkälaisia tarpeita heillä on. Haluttiin myös tunnistaa, ovatko saman palveluntarjoajan Palvelu X:n ja Palvelu Y:n käyttäjien tarpeet erilaisia ja palveleeko heitä paremmin erilliset palvelut vai tulisko palvelut yhdistää. Käyttäjätutkimuksen kartoituksen pohjalta pohdittiin minkälaiseen suuntaa palvelua kannattaa kehittää ja mitä on hyvä ottaa huomioon, kun palvelua kehitetään.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla käyttäjiä eri toimialoilta ja selvittämällä minkälaisia tarpeita heillä oli palvelun suhteen työssään. Tutkimuksessa analysoitiin myös asiakaspalveluun saapuneita viestejä, joista tunnistettiin yleisimpiä syitä olla yhteydessä asiakaspalveluun. Haastatteluista kerättyjen tietojen pohjalta luotiin persoonakuvaukset, jotka kiteyttivät muutaman tyypillisen käyttäjän tarpeet.
Tutkimus osoitti, että asiakkaiden tarpeet täytettiin nykyisellään suhteellisen hyvin, mutta on selkeitä muutoksia, joita voidaan tehdä, jotta käyttäjiä palvellaan parhaalla mahdollisella tavalla.
The objective of the thesis and its research was to identify the type of users that use Company X’s Service X, which offers Company Information, how the users use the information, and what kind of needs they have. Additionally, the aim was to determine if the objectives of users of Service X and Service Y, which are from the same service provider, are different and whether seperate services serve them better or should they be combined to one service. Based on the data gained from the user research, considerations were made in what direction the service should be developed, as well as what to take into account when developing the service.
The research was conducted by interviewing user from different industries and identifying their needs in relation to the service. The study also analyzed customer feedback to identify the most common reasons for contacting customer service. The gathered data from the interviews was used to create user personas, which summarize the needs of few typical users.
The research showed that the customer needs were currently begin met relatively well, but there are clear changes that can be made to serve the users in the best possible way.