Tietojohtamisella tulokseen : tuloskortti kouluttajan työn laadun arvioinnin ja kehittämisen tukena
Hieta-aro, Taina (2022)
Hieta-aro, Taina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304296966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304296966
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa on perehdytty kouluttajan työstä saatavaan dataan ja sen hyödyntämiseen kouluttajan työn arvioinnissa ja kehittämisessä Tampereen aikuiskoulutuskeskuksessa. Työssäni pyrin selvittämään, millaista tietoa kouluttajilla on mahdollista saada tekemästään työstä, millaista tietoa kouluttajat itse kaipaavat ja millaisilla työkaluilla ja mittareilla voimme vastata näihin tarpeisiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää selkeä ja helppolukuinen kuukausittain ilmestyvä tuloskortti kouluttajien työn laadun arvioinnin ja kehittämisen tueksi. Tuloskortti sisältää myös opiskelijapalautteet, joten se ohjaa toimintaa opiskelijalähtöiseen suuntaan.
Opinnäytetyön tietoperusta on koottu tasapainotetun tuloskortin alkuperäisten neljän osa-alueen ympärille, joita ovat talous, oppiminen ja kasvu, prosessit, sekä asiakas. Neljää osa-aluetta on peilattu kouluttajan työn kehittämisen näkökulmasta. Tietoperusta sisältää teoriaa tietojohtamisesta, oppivasta organisaatiosta, sisäisten prosessien mittaamisesta, johtamisesta, sekä itsensä johtamisesta.
Opinnäytetyö eteni tutkimuksellisen kehitystyön teoreettisen viitekehyksen mukaisesti. Tutkimuksellisen kehittämishankkeen lähtökohtana olivat kehittämiskohteen tunnistaminen ja siihen liittyvien tekijöiden ymmärtäminen. Ymmärryksen lisäämiseksi tutkimuksessa käytettiin määrällistä kyselytutkimusta, benchmarking-haastatteluja, sekä aivoriihityöskentelyä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää selkeä ja helppolukuinen kuukausittain ilmestyvä tuloskortti kouluttajien työn laadun arvioinnin ja kehittämisen tueksi. Tuloskortti sisältää myös opiskelijapalautteet, joten se ohjaa toimintaa opiskelijalähtöiseen suuntaan.
Opinnäytetyön tietoperusta on koottu tasapainotetun tuloskortin alkuperäisten neljän osa-alueen ympärille, joita ovat talous, oppiminen ja kasvu, prosessit, sekä asiakas. Neljää osa-aluetta on peilattu kouluttajan työn kehittämisen näkökulmasta. Tietoperusta sisältää teoriaa tietojohtamisesta, oppivasta organisaatiosta, sisäisten prosessien mittaamisesta, johtamisesta, sekä itsensä johtamisesta.
Opinnäytetyö eteni tutkimuksellisen kehitystyön teoreettisen viitekehyksen mukaisesti. Tutkimuksellisen kehittämishankkeen lähtökohtana olivat kehittämiskohteen tunnistaminen ja siihen liittyvien tekijöiden ymmärtäminen. Ymmärryksen lisäämiseksi tutkimuksessa käytettiin määrällistä kyselytutkimusta, benchmarking-haastatteluja, sekä aivoriihityöskentelyä.