Paraisten kaupungin rakennusvalvonnan digitaalinen viestintä : tarkastelussa tiedon ymmärrettävyys ja saavutettavuus
Könönen, Enni (2023)
Könönen, Enni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304306992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304306992
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Paraisten kaupungin rakennusvalvonta. Toimeksiantaja oli tunnistanut, että rakennusvalvonnan digitaalinen viestintä on asiakkaiden puolelta osin koettu haastavana saavuttaa ja ymmärtää, eikä juridiikka aiheen ympärillä helpota tiedon ymmärrettävyyttä. Tästä syystä rakennusvalvonnan viestinnän saavutettavuuden ja ymmärrettävyyden parantamiseksi kaivattiin tuoreita näkökulmia.
Opinnäytetyössä tutustutaan palvelumuotoilun keinoin Paraisten kaupungin rakennusvalvonnan verkkosivujen osioon kaupungin sivujen alla. Opinnäytetyössä tarkastellaan sivun käytettävyyttä, saavutettavuutta, sekä esitetyn tiedon ymmärrettävyyttä. Käytettävyystestauksen, kyselytutkimusten, sekä heuristisen arvioinnin pohjalta luodaan kokonaiskuva sekä viestinnän nykytilasta, että tunnistettujen asiakasryhmien tarpeista ja toiveista. Verkkosivun käytettävyydessä tunnistettiin useita puutteita, joihin luotiin opinnäytetyössä ratkaisuja.
Lopputuotoksina kehitettiin sivustolla jo olemassa olevaa rakentamisen lupien hakemusten prosessikaaviota asiakasystävällisemmäksi, sekä luotiin tarkastuslista verkkosivun kehittämistyön tueksi. Tarkastuslista on työväline verkkosivua päivittäville työntekijöille, jonka avulla voidaan jatkossa välttää opinnäytetyössä tunnistettujen puutteiden toistuminen verkkosivuilla. The client of the thesis is the building department of the City of Pargas. The client had recognized that the digital communication of the building department is partly perceived by their clients as challenging to achieve and understand. Neither the jurisprudence surrounding the topic does facilitate the understanding of the information. For this reason, fresh perspectives were needed to improve the accessibility and comprehensibility of the building departments communication.
In the thesis, by using the methods of service design, the section of the building deparment, is under examination on the website of the City of Pargas. In the thesis the page's usability, accessibility, and the comprehensibility of the information presented is examined. Based on usability testing, surveys, and heuristic evaluation, an overall picture of both the current state of communication and the needs and wishes of the identified customer groups are created. Several shortcomings were identified in the usability of the website, for which solutions were created in the thesis.
As a final product, the process diagram for guiding through the building permit application process, was developed to be more customer-friendly, and a checklist was created to support the website development work. The checklist is a work tool for employees who update the website, which can be used to avoid repeating the identified shortcomings in the future.
Opinnäytetyössä tutustutaan palvelumuotoilun keinoin Paraisten kaupungin rakennusvalvonnan verkkosivujen osioon kaupungin sivujen alla. Opinnäytetyössä tarkastellaan sivun käytettävyyttä, saavutettavuutta, sekä esitetyn tiedon ymmärrettävyyttä. Käytettävyystestauksen, kyselytutkimusten, sekä heuristisen arvioinnin pohjalta luodaan kokonaiskuva sekä viestinnän nykytilasta, että tunnistettujen asiakasryhmien tarpeista ja toiveista. Verkkosivun käytettävyydessä tunnistettiin useita puutteita, joihin luotiin opinnäytetyössä ratkaisuja.
Lopputuotoksina kehitettiin sivustolla jo olemassa olevaa rakentamisen lupien hakemusten prosessikaaviota asiakasystävällisemmäksi, sekä luotiin tarkastuslista verkkosivun kehittämistyön tueksi. Tarkastuslista on työväline verkkosivua päivittäville työntekijöille, jonka avulla voidaan jatkossa välttää opinnäytetyössä tunnistettujen puutteiden toistuminen verkkosivuilla.
In the thesis, by using the methods of service design, the section of the building deparment, is under examination on the website of the City of Pargas. In the thesis the page's usability, accessibility, and the comprehensibility of the information presented is examined. Based on usability testing, surveys, and heuristic evaluation, an overall picture of both the current state of communication and the needs and wishes of the identified customer groups are created. Several shortcomings were identified in the usability of the website, for which solutions were created in the thesis.
As a final product, the process diagram for guiding through the building permit application process, was developed to be more customer-friendly, and a checklist was created to support the website development work. The checklist is a work tool for employees who update the website, which can be used to avoid repeating the identified shortcomings in the future.