Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuluttajien motivaatiot osallistua ja luoda sisältöä yritysten järjestämissä sosiaalisen median kampanjoissa

Tanskanen, Tuulia (2014)

 
Avaa tiedosto
Tanskanen_Tuulia.pdf (54.19Mt)
Lataukset: 


Tanskanen, Tuulia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912249
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kuluttajien ja yritysten välinen vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa. Koska aihe on sellaisenaan liian laaja opinnäytetyöksi, aihe rajattiin koskemaan kuluttajien motivaatioita osallistua sosiaalisessa mediassa sellaiseen yritysten vuorovaikutukseen, jossa kuluttajaa rohkaistaan luomaan aktiivisesti sisältöä yrityksen käyttöön. Tällä tarkoitetaan tässä työssä kuluttajien osallistamista markkinointiviestintään tai innovointiin ja tuotekehitykseen kampanjan muodossa. Tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä kuluttajakäyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa, jotta yritykset pystyvät hyödyntämään sosiaalista mediaa tehokkaammin markkinoinnissaan ja viestinnässään. Työn tavoitteena on saada mahdollisimman monipuolinen ja syvällinen käsitys siitä, mikä saa kuluttajat osallistumaan ja luomaan sisältöä yritysten käyttöön. Opinnäytetyö on osa Laurea-ammattikorkeakoulun ja Kurio Oy:n yhteistyössä toteuttamaa Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuushanketta.

Tehtävänä tässä työssä on tutkia laadullisilla menetelmillä kuluttajien osallistumishaluun vaikuttavia motivaatioita. Tutkimuksen pääongelmana on selvittää, miksi kuluttajat osallistuvat ja luovat sisältöä yritysten järjestämissä sosiaalisen median kampanjoissa. Alaongelmina ovat sisäisten ja ulkoisten motivaatiota nostavien ja laskevien seikkojen selvittäminen, motivaatioissa olevien erojen kartoittaminen eri kuluttajien välillä sekä motivaatioiden taustalla olevien tarpeiden ymmärtäminen.

Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ensin yritysten digitaalisen markkinoinnin yhtä osa-aluetta: markkinointia sosiaalisessa mediassa, jossa keskitytään erityisesti keinoihin, joilla yritykset voivat osallistaa kuluttajia markkinointiin. Viitekehyksen toisessa osassa käsitellään motivaatioita eri näkökulmista. Motivaatioita käsittelevän osion lopussa esitellään aiheeseen liittyvät aiemmin tehdyt tutkimukset, joita on hyödynnetty tässä työssä tehdyssä tutkimuksessa. Tehty tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistonhankintamenetelminä on käytetty teemahaastattelua ja havainnointia. Tällä tavoin on pyritty saamaan tutkittavasta aiheesta syvällisempiä näkökulmia.

Tutkimuksen perusteella tärkeimmät osallistumishaluun vaikuttavat motivaatiotekijät ovat palkinto, kampanjan toteutustapa, tekemisen hauskuus, mielenkiintoinen tehtävä ja yritys itsessään. Hauskuuteen liitettiin usein kavereiden kanssa yhdessä tekeminen. Tuloksissa korostui myös se, että kampanjaan osallistumisen tulee olla helppoa, nopeaa ja vaivatonta. Useat tutkittavat halusivat auttaa itselleen tärkeää asiaa kampanjan avulla. Sen sijaan itsensä esilletuominen koettiin epämieluisaksi. Yleisesti ottaen tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kuluttajat osallistuvat sosiaalisen median kampanjoihin, koska he haluavat vaihtelua ja mielekästä tekemistä arkeen tai heillä on tarve saada jotakin haluamaansa esimerkiksi palkinnon muodossa. Jatkotutkimuksissa voitaisiin tutkia myös muun ikäisiä kuluttajia sekä isompaa otosta laajemman ja syvällisemmän ymmärryksen saamiseksi kuluttajien motivaatioista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste