Toimintaohjeistus myyntiedustajille julkishallinnon asiakkuuksiin : case Yritys X
Kaikusalo, Kirsi (2023)
Kaikusalo, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305017030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305017030
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli toimintaohjeistuksen laatiminen myyntiedustajille, jotka työskentelevät julkishallinnon asiakkuuksien parissa. Työ tehtiin toimeksiantona Yritys X:lle. Työn tuloksena syntyi toimintaohjeistus toimeksiantajayrityksen sisäiseen käyttöön.
Toimintaohjeistukselle oli tarve, koska julkishallinnon asiakkuuksien hankintaprosessi eroaa yksityisten yritysten hankintaprosessista. Julkisen toimijan tulee noudattaa hankintalakia EU-kynnysarvot ja kansalliset kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa. Hankintalaki määrittää hankintaprosessin kulun.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Osallistuvan havainnoinnin tavoitteena oli tunnistaa haasteet, joita julkisten asiakkuuksien hoidossa esiintyy. Havaituista haasteista pyrittiin tunnistamaan ne, joita toimintaohjeistuksella on mahdollista ratkaista.
Tutkimuksen tulosten perusteella haasteita esiintyy kaikissa julkishallinnon asiakkuuden hankintaprosessiin liittyvissä vaiheissa. Päätelmänä voidaan todeta suurimman osan haasteista liittyvän siihen, että julkista hankintaprosessia ei tunneta riittävästi. Erityisesti toimintaohjeita tarvittiin hankinnan valmisteluvaiheeseen, sekä sopimuskauteen.
Toimintaohjeistus laadittiin tehtyjen havainnointitulosten ja päätelmien pohjalta. Lisäksi hyödynnettiin teoriaa. Toimintaohjeistuksella pystyttiin ratkaisemaan kattavasti asiakkaan hankintaprosessin eri vaiheisiin kohdistuvia haasteita. Viestinnän haasteisiin pelkkä edustajien ohjeistus on riittämätön. Viestintää tulisi parantaa kaikkien asiakkaiden parissa työskentelevien kesken.
Toimintaohjeistukselle oli tarve, koska julkishallinnon asiakkuuksien hankintaprosessi eroaa yksityisten yritysten hankintaprosessista. Julkisen toimijan tulee noudattaa hankintalakia EU-kynnysarvot ja kansalliset kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa. Hankintalaki määrittää hankintaprosessin kulun.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Osallistuvan havainnoinnin tavoitteena oli tunnistaa haasteet, joita julkisten asiakkuuksien hoidossa esiintyy. Havaituista haasteista pyrittiin tunnistamaan ne, joita toimintaohjeistuksella on mahdollista ratkaista.
Tutkimuksen tulosten perusteella haasteita esiintyy kaikissa julkishallinnon asiakkuuden hankintaprosessiin liittyvissä vaiheissa. Päätelmänä voidaan todeta suurimman osan haasteista liittyvän siihen, että julkista hankintaprosessia ei tunneta riittävästi. Erityisesti toimintaohjeita tarvittiin hankinnan valmisteluvaiheeseen, sekä sopimuskauteen.
Toimintaohjeistus laadittiin tehtyjen havainnointitulosten ja päätelmien pohjalta. Lisäksi hyödynnettiin teoriaa. Toimintaohjeistuksella pystyttiin ratkaisemaan kattavasti asiakkaan hankintaprosessin eri vaiheisiin kohdistuvia haasteita. Viestinnän haasteisiin pelkkä edustajien ohjeistus on riittämätön. Viestintää tulisi parantaa kaikkien asiakkaiden parissa työskentelevien kesken.