Kuvallisesta ilmaisusta hyvinvointia : Starttipajan nuorten kokemuksia kuvallisesta työskentelystä
Mikkola, Mari; Javanainen, Anna (2014)
Mikkola, Mari
Javanainen, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710463
Tiivistelmä
Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden, ”kuvispajan”, nuorten kuntouttavalla työpajalla. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvailla kuvispajan toimintaa mahdollisimman tarkasti. Lisäksi tarkoituksenamme oli tuottaa nuorille onnistumisen kokemuksia kuvallisen toiminnan avulla. Kuvispajan avulla halusimme tarjota työpajan nuorille mahdollisuuden kokea onnistumisia, jotka useilla ovat jääneet hyvin vähäisiksi. Nuoret voivat pohtia omaa hyvinvointiaan ja siihen vaikuttavia tekijöitä kuvallisesti.
Keskeiset tutkimuskysymyksemme olivat; ”miten kuvallisen ilmaisun avulla voidaan lisätä nuorten hyvinvointia työpajalla?” sekä ”minkälainen on nuoren oma kokemus kuvan tekemisestä kuvispajalla?” Näihin tutkimuskysymyksiin pyrimme saamaan vastauksen havainnoimalla kuvispajan aikana nuoria ja heidän toimintaansa. Havainnoinnin lisäksi haastattelimme nuoria heidän kokemuksistaan ja ajatuksistaan kuvan tekemisestä sekä kuvispajan toiminnasta. Käsittelimme keräämämme aineiston käyttäen laadullisen sisällönanalyysin menetelmää.
Tutkimuksessamme nuorten työskentely painottui oman hyvinvoinnin pohdintaan ja siihen liittyviin asioihin. Tavoitteenamme oli tutustuttaa nuoret kuvan tekemiseen ja työvälineisiin. Kuvispajan innoittamana nuori voi löytää uuden itsensä toteuttamisen välineen tai hän voi saada innostuksen jopa uuteen harrastukseen, joka puolestaan lisää hyvinvointia. Toimintamme tuki nuorten valmentautumista työpajalla, koska kuntouttavassa työtoiminnassa pyritään muun muassa parantamaan työkykyä, auttamaan elämänhallinnassa ja motivoimaan työtöntä omaan aktiiviseen toimintaan.
Tutkimuksemme mukaan kuvispaja oli nuorille positiivinen kokemus. Pajan aikana nuoret pääsivät tutustumaan erilaisiin maalaus- ja piirustusvälineisiin, joita he eivät ehkä muulloin ole paljoa käyttäneet. Nuoret kokivat onnistumisia niin välineiden käytössä kuin kuvien tekemisessäkin. Hyvinvoinnin ja tunteiden ilmaiseminen kuvallisesti koettiin haastavaksi, mutta antoisaksi. Kuvispajaa voidaan käyttää työpajatoiminnassa myös jatkossa, sillä se lisää nuorten luovuutta ja onnistumisen kokemuksia.
Keskeiset tutkimuskysymyksemme olivat; ”miten kuvallisen ilmaisun avulla voidaan lisätä nuorten hyvinvointia työpajalla?” sekä ”minkälainen on nuoren oma kokemus kuvan tekemisestä kuvispajalla?” Näihin tutkimuskysymyksiin pyrimme saamaan vastauksen havainnoimalla kuvispajan aikana nuoria ja heidän toimintaansa. Havainnoinnin lisäksi haastattelimme nuoria heidän kokemuksistaan ja ajatuksistaan kuvan tekemisestä sekä kuvispajan toiminnasta. Käsittelimme keräämämme aineiston käyttäen laadullisen sisällönanalyysin menetelmää.
Tutkimuksessamme nuorten työskentely painottui oman hyvinvoinnin pohdintaan ja siihen liittyviin asioihin. Tavoitteenamme oli tutustuttaa nuoret kuvan tekemiseen ja työvälineisiin. Kuvispajan innoittamana nuori voi löytää uuden itsensä toteuttamisen välineen tai hän voi saada innostuksen jopa uuteen harrastukseen, joka puolestaan lisää hyvinvointia. Toimintamme tuki nuorten valmentautumista työpajalla, koska kuntouttavassa työtoiminnassa pyritään muun muassa parantamaan työkykyä, auttamaan elämänhallinnassa ja motivoimaan työtöntä omaan aktiiviseen toimintaan.
Tutkimuksemme mukaan kuvispaja oli nuorille positiivinen kokemus. Pajan aikana nuoret pääsivät tutustumaan erilaisiin maalaus- ja piirustusvälineisiin, joita he eivät ehkä muulloin ole paljoa käyttäneet. Nuoret kokivat onnistumisia niin välineiden käytössä kuin kuvien tekemisessäkin. Hyvinvoinnin ja tunteiden ilmaiseminen kuvallisesti koettiin haastavaksi, mutta antoisaksi. Kuvispajaa voidaan käyttää työpajatoiminnassa myös jatkossa, sillä se lisää nuorten luovuutta ja onnistumisen kokemuksia.