Poimintoja : vesivärihavaintoja elämästä ja arjesta
Tikka-Rissanen, Vilhelmiina (2023)
Tikka-Rissanen, Vilhelmiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305017018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305017018
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskiössä oli visuaaliseen havaintoon perustuva tapani tehdä taidetta, havainnosta maalaaminen. Maalaan vesiväreillä näkyvää todellisuutta havaintoon pohjautuen. Havainnon seuraaminen mahdollistaa keskittymisen maalauksellisiin valintoihin.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa syvennyttiin tarkastelemaan tapaa, jolla taidemaalari havainnoi maailmaa. Keskeisenä kirjallisena lähteenä käytettiin filosofi Maurice Merleau-Pontyn esseetä Silmä ja henki. Aihetta tarkasteltiin myös havainnon pohjalta työskentelevien kuvataiteilijoiden, Pekka Hepoluhdan, Senja Vellosen ja Marjatta Hanhijoen, taiteen kautta.
Maalari havainnoi ja työskentelee kehollaan, jonka kautta hän on myös erottamaton osa näkyvää maailmaa. Hän auttaa muitakin näkemään maailman paremmin ja uudella tavalla, sillä taidemaalarin katsantokanta on omanlaisensa.
Opinnäytteen taiteelliseksi työksi toteutettiin sarja akvarellimaalauksia, jotka pohjautuivat havaintoon. Maalausaiheiksi poimin erilaisia asioita elämästäni, kodin tavaroita, leluja, kukkia, paperiaskarteluja ja koristeita. Ilmaisuvälineeni, vesivärit, ja tulkintatapani yhdistivät sarjan maalaukset yhdeksi kokonaisuudeksi. Toisto ja sarjallisuus maalaustyön aikana synnyttivät uudenlaista maalausjälkeä.
Maalaukset laitettiin esille installaation muotoon kankailla verhotun matalan pöytätason päälle. Akvarellit aseteltiin alustalle hieman sattumanvaraisesti, toistensa päälle limittyen. Esillepanotapa tuki kokonaisuudesta muodostuvaa tarinaa ja kuvausta elämästäni. Kokonaisuutta katsellaan akvarellistin näkökulmasta, tasolla, ja teoksen tunnelma on kotoinen.
Opinnäytetyön tekemisen aikana jouduin pohtimaan omaa taiteellisen työskentelyn prosessiani ja syitäni taiteen tekemiselle. Työn loppuun saatettuani osaan olla rohkeammin oma itseni: havainto taiteellisen työskentelyn keskiössä vastedeskin.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa syvennyttiin tarkastelemaan tapaa, jolla taidemaalari havainnoi maailmaa. Keskeisenä kirjallisena lähteenä käytettiin filosofi Maurice Merleau-Pontyn esseetä Silmä ja henki. Aihetta tarkasteltiin myös havainnon pohjalta työskentelevien kuvataiteilijoiden, Pekka Hepoluhdan, Senja Vellosen ja Marjatta Hanhijoen, taiteen kautta.
Maalari havainnoi ja työskentelee kehollaan, jonka kautta hän on myös erottamaton osa näkyvää maailmaa. Hän auttaa muitakin näkemään maailman paremmin ja uudella tavalla, sillä taidemaalarin katsantokanta on omanlaisensa.
Opinnäytteen taiteelliseksi työksi toteutettiin sarja akvarellimaalauksia, jotka pohjautuivat havaintoon. Maalausaiheiksi poimin erilaisia asioita elämästäni, kodin tavaroita, leluja, kukkia, paperiaskarteluja ja koristeita. Ilmaisuvälineeni, vesivärit, ja tulkintatapani yhdistivät sarjan maalaukset yhdeksi kokonaisuudeksi. Toisto ja sarjallisuus maalaustyön aikana synnyttivät uudenlaista maalausjälkeä.
Maalaukset laitettiin esille installaation muotoon kankailla verhotun matalan pöytätason päälle. Akvarellit aseteltiin alustalle hieman sattumanvaraisesti, toistensa päälle limittyen. Esillepanotapa tuki kokonaisuudesta muodostuvaa tarinaa ja kuvausta elämästäni. Kokonaisuutta katsellaan akvarellistin näkökulmasta, tasolla, ja teoksen tunnelma on kotoinen.
Opinnäytetyön tekemisen aikana jouduin pohtimaan omaa taiteellisen työskentelyn prosessiani ja syitäni taiteen tekemiselle. Työn loppuun saatettuani osaan olla rohkeammin oma itseni: havainto taiteellisen työskentelyn keskiössä vastedeskin.