Propagandan värit : valkoista, harmaata ja mustaa propagandaa 2020-luvulla
Karanta, Heidi (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027090
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee propagandan värejä ja luonnetta 2020-luvulla. Teos on kolmesta akryylimaalauksesta muodostuva triptyykki. Inspiraationa työn taustalla olivat huoli Venäjän hyökkäyssodan Ukrainassa tuottama propaganda sekä propaganda yleisesti. Tämä opinnäytetyö käsittelee eri tyyppisten propagandan muotojen luonnetta, muttei itsessään ota suoraa kantaa siihen onko propagandalla oikeutettua perustaa ja kuka sen mahdolliset kriteerit täyttäisi. Lisäksi teos itsessään sisältää rajallisesti propagandaa. Propagandataide itsessään on taidetta, jonka ensisijainen tehtävä on välittää poliittinen tai ideologinen viesti. Propagandassa ja propagandan itsensä kuvaamiseen käytetyt värit vaikuttavat tapaamme jolla se hahmotetaan. Erityyppiset propagandat eri lähteistä käyttävät erilaisia värejä viestinsä välittämiseksi. Propaganda voidaan kategorisoida sen mukaan, onko sen tekijä tiedossa ja ilmaiseeko tämä tehneensä propagandaa. Edellä mainituin perustein propaganda voidaan jaotella valkoiseen, mustaan ja harmaaseen propagandaan. Valkoinen propaganda on avointa ja lähde ilmoittaa itsensä, harmaassa tekijää ei tunneta ja musta propaganda syyttää vastustajaa luomisestaan.
Tämä opinnäytetyö käsittelee propagandan värejä ja luonnetta 2020-luvulla. Teos on kolmesta akryylimaalauksesta muodostuva triptyykki. Inspiraationa työn taustalla olivat huoli Venäjän hyökkäyssodan Ukrainassa tuottama propaganda sekä propaganda yleisesti. Tämä opinnäytetyö käsittelee eri tyyppisten propagandan muotojen luonnetta, muttei itsessään ota suoraa kantaa siihen onko propagandalla oikeutettua perustaa ja kuka sen mahdolliset kriteerit täyttäisi. Lisäksi teos itsessään sisältää rajallisesti propagandaa. Propagandataide itsessään on taidetta, jonka ensisijainen tehtävä on välittää poliittinen tai ideologinen viesti. Propagandassa ja propagandan itsensä kuvaamiseen käytetyt värit vaikuttavat tapaamme jolla se hahmotetaan. Erityyppiset propagandat eri lähteistä käyttävät erilaisia värejä viestinsä välittämiseksi. Propaganda voidaan kategorisoida sen mukaan, onko sen tekijä tiedossa ja ilmaiseeko tämä tehneensä propagandaa. Edellä mainituin perustein propaganda voidaan jaotella valkoiseen, mustaan ja harmaaseen propagandaan. Valkoinen propaganda on avointa ja lähde ilmoittaa itsensä, harmaassa tekijää ei tunneta ja musta propaganda syyttää vastustajaa luomisestaan.