Yhteisöllisyyteen kannustava pelikahvila : sosiaalisen kanssakäymisen huomiointi tilasuunnittelussa
Keränen, Nana (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027107
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä konseptitason tilasuunnitelma pelikahvilaan. Suunnitelman keskiössä oli yhteisöllisyys ja sosiaalinen kanssakäyminen.
Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka sisustusarkkitehtuurin keinoilla voidaan suunnitella pelikahvila, joka rohkaisee ihmisiä kohtaamaan toisiaan ja pelaamaan yhdessä. Taustoituksessa perehdyttiin kolmannen paikan ajatuksen ja kaupunkisuunnittelun keinojen yhdistämiseen sisustusarkkitehtuuriin. Taustoitukseen tehtiin myös kysely pelikahvilan työntekijöille ja asiakkaille.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin aikaan konseptitasoinen tilasuunnitelma pelikahvilalle, jonka tunnelma oli leikkisä, nuorekas ja kokemuksellinen. Tilasuunnitelma tehtiin esteettömäksi, jotta kaikki asiakkaat voivat nauttia pelikahvilan tarjoamista palveluista ilman rajoituksia. The aim of the thesis was to create a concept level spatial plan for a gaming cafe. The focus of the plan was on community and social interaction. The study explored how interior architecture can be used to design a gaming cafe that encourages people to meet and play together.
The background research delved into combining the idea of a third place and urban planning methods with interior architecture. Additionally, a survey was conducted with the employees and customers of a gaming cafe.
As a result of the thesis, a concept level spatial plan was designed for the gaming cafe, with a playful, youthful, and experiential atmosphere. The spatial plan was made accessible to ensure that all customers can enjoy the services offered by the gaming cafe without restrictions.
Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka sisustusarkkitehtuurin keinoilla voidaan suunnitella pelikahvila, joka rohkaisee ihmisiä kohtaamaan toisiaan ja pelaamaan yhdessä. Taustoituksessa perehdyttiin kolmannen paikan ajatuksen ja kaupunkisuunnittelun keinojen yhdistämiseen sisustusarkkitehtuuriin. Taustoitukseen tehtiin myös kysely pelikahvilan työntekijöille ja asiakkaille.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin aikaan konseptitasoinen tilasuunnitelma pelikahvilalle, jonka tunnelma oli leikkisä, nuorekas ja kokemuksellinen. Tilasuunnitelma tehtiin esteettömäksi, jotta kaikki asiakkaat voivat nauttia pelikahvilan tarjoamista palveluista ilman rajoituksia.
The background research delved into combining the idea of a third place and urban planning methods with interior architecture. Additionally, a survey was conducted with the employees and customers of a gaming cafe.
As a result of the thesis, a concept level spatial plan was designed for the gaming cafe, with a playful, youthful, and experiential atmosphere. The spatial plan was made accessible to ensure that all customers can enjoy the services offered by the gaming cafe without restrictions.