Miten 18-29-vuotiaat käyttävät Instagramia?
Jumisko, Jaana (2014)
Jumisko, Jaana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612097
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan miten 18-29-vuotiaat suomalaiset käyttävät Instagramia. Työn toimeksiantaja on Kurio Oy, joka yhdistää toiminnassaan mediatoimiston, mainostoimiston, viestintätoimiston sekä digitoimiston. Työ on osa “Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus” hanketta, jonka Kurio Oy toteutti yhdessä Laurea-ammattikorkeakoulu Laurea Leppävaaran kanssa. Työn tavoitteena oli selvittää muun muassa perimmäisiä käyttötarkoituksia Instagramille, ja millaisissa tilanteissa Instagramia käytetään.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jolle asetettiin kolme päätutkimusongelmaa. Näiden pohjalta rakennettiin työn teoreettinen viitekehys, jossa käsitellään sosiaalista mediaa, kuluttajakäyttäytymistä sekä kuluttajan käyttäytymistä verkossa. Viitekehyksen avulla luotiin ymmärrys tutkimusaiheesta, jonka jälkeen siirryttiin työn tutkimusosioon.
Opinnäytetyön päätutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Työssä haastateltiin kuutta eri-ikäistä, eri puolilla Suomea asuvaa henkilöä. Työn toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua havainnointia, jonka avulla haettiin tukea haastatteluista syntyneisiin tuloksiin. Työssä havainnoitiin kymmenen suomalaisen naisen ja kymmenen suomalaisen miehen Instagram-tilin seuraajalistoja sekä heidän aktiivisuuttaan Instagramissa. Työssä havainnoitiin myös kolmen suomalaisen markkinoinnillisen tilin seuraajalistoja. Työn tulokset analysoitiin teemoittelun avulla, ja analysoiduista tuloksista tehtiin johtopäätökset sekä jatkotutkimusehdotukset.
Työn tuloksista selvisi, että 18-29-vuotiaat suomalaiset käyttävät Instagramia yhteyden-pitovälineenä, motivaation ja inspiraation lähteenä sekä ajanvietteenä. Instagramia käytetään, sillä sen ideasta, eli pelkkien kuvien ja videoiden jakamisesta, pidetään. Instagramin käyttö koetaan myös yksityisemmäksi kuin Facebookin, joten sinne lisätään enemmän kuvia kuin Facebookiin. Aikaa Instagramissa käytetään muutamista minuuteista viiteentoista minuuttiin kerrallaan ja sovellus avataan keskimäärin muutaman kerran päivässä.
Tämän työn tuloksia ja jatkotutkimusehdotuksia voidaan hyödyntää “Kuluttajakäyttäytymisen digi-taalisuus” hankkeen tulevissa tutkimuksissa.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jolle asetettiin kolme päätutkimusongelmaa. Näiden pohjalta rakennettiin työn teoreettinen viitekehys, jossa käsitellään sosiaalista mediaa, kuluttajakäyttäytymistä sekä kuluttajan käyttäytymistä verkossa. Viitekehyksen avulla luotiin ymmärrys tutkimusaiheesta, jonka jälkeen siirryttiin työn tutkimusosioon.
Opinnäytetyön päätutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Työssä haastateltiin kuutta eri-ikäistä, eri puolilla Suomea asuvaa henkilöä. Työn toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua havainnointia, jonka avulla haettiin tukea haastatteluista syntyneisiin tuloksiin. Työssä havainnoitiin kymmenen suomalaisen naisen ja kymmenen suomalaisen miehen Instagram-tilin seuraajalistoja sekä heidän aktiivisuuttaan Instagramissa. Työssä havainnoitiin myös kolmen suomalaisen markkinoinnillisen tilin seuraajalistoja. Työn tulokset analysoitiin teemoittelun avulla, ja analysoiduista tuloksista tehtiin johtopäätökset sekä jatkotutkimusehdotukset.
Työn tuloksista selvisi, että 18-29-vuotiaat suomalaiset käyttävät Instagramia yhteyden-pitovälineenä, motivaation ja inspiraation lähteenä sekä ajanvietteenä. Instagramia käytetään, sillä sen ideasta, eli pelkkien kuvien ja videoiden jakamisesta, pidetään. Instagramin käyttö koetaan myös yksityisemmäksi kuin Facebookin, joten sinne lisätään enemmän kuvia kuin Facebookiin. Aikaa Instagramissa käytetään muutamista minuuteista viiteentoista minuuttiin kerrallaan ja sovellus avataan keskimäärin muutaman kerran päivässä.
Tämän työn tuloksia ja jatkotutkimusehdotuksia voidaan hyödyntää “Kuluttajakäyttäytymisen digi-taalisuus” hankkeen tulevissa tutkimuksissa.