Selvitys Utran Uuden Teatterin kesäteatterikävijöistä
Räsänen, Kristiina; Ryhänen, Jenna (2023)
Räsänen, Kristiina
Ryhänen, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027163
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä kautta asiakkaat saavat tietoa Utran Uuden
Teatterin kesäteatteriesityksistä. Utran Uudessa Teatterissa vierailee vuosittain yli 10 000
asiakasta, ja se herätti mielenkiinnon tutkia, mitä Utran Uuden Teatterin käytössä olevista
markkinointikanavista asiakkaat tällä hetkellä käyttävät eniten. Tarkoituksena oli myös
saada kokonaisvaltainen kuva siitä, ovatko asiakkaat tyytyväisiä Utran Uuden Teatterin
palveluihin, ja tulisiko esille mahdollisia kehityskohteita, jotta asiakaskokemusta saataisiin
muokattua vielä paremmaksi. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään myös kesäteattereiden kilpailukykyisyyttä, kilpailuetuja sekä suoria ja epäsuoria kilpailijoita niin yleisesti kuin Utran Uuden Teatterin näkökulmasta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta ja aineistonkeruumenetelmänä
toimi informoitu kysely. Opinnäytetyöhön liittyvä kysely toteutettiin Utran Uittotuvan yhteydessä olevan Utran Uuden Teatterin edustalla kesällä 2022 ennen kesäteatteriesityksiä. Kyselyssä oli 11 kysymystä ja vastaajia oli yhteensä 50 henkilöä.
Kyselyn vastauksista ilmeni, että suosituin asiakkaiden käytössä oleva markkinoinnin kanava on sanomalehti Karjalainen. Tulosten perusteella Utran Uuden Teatterin miljöö, näyttelijöiden taso ja hyvät ohjelmistot ovat sen suurimpia kilpailuetuja. Kyselystä saadut tiedot toimivat jatkossa tukena markkinoinnin mahdolliselle parantamiselle ja tehostamiselle, ja opinnäytetyö kokonaisuudessaan voi antaa kehitysideoita tulevaisuutta ajatellen.
Teatterin kesäteatteriesityksistä. Utran Uudessa Teatterissa vierailee vuosittain yli 10 000
asiakasta, ja se herätti mielenkiinnon tutkia, mitä Utran Uuden Teatterin käytössä olevista
markkinointikanavista asiakkaat tällä hetkellä käyttävät eniten. Tarkoituksena oli myös
saada kokonaisvaltainen kuva siitä, ovatko asiakkaat tyytyväisiä Utran Uuden Teatterin
palveluihin, ja tulisiko esille mahdollisia kehityskohteita, jotta asiakaskokemusta saataisiin
muokattua vielä paremmaksi. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään myös kesäteattereiden kilpailukykyisyyttä, kilpailuetuja sekä suoria ja epäsuoria kilpailijoita niin yleisesti kuin Utran Uuden Teatterin näkökulmasta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta ja aineistonkeruumenetelmänä
toimi informoitu kysely. Opinnäytetyöhön liittyvä kysely toteutettiin Utran Uittotuvan yhteydessä olevan Utran Uuden Teatterin edustalla kesällä 2022 ennen kesäteatteriesityksiä. Kyselyssä oli 11 kysymystä ja vastaajia oli yhteensä 50 henkilöä.
Kyselyn vastauksista ilmeni, että suosituin asiakkaiden käytössä oleva markkinoinnin kanava on sanomalehti Karjalainen. Tulosten perusteella Utran Uuden Teatterin miljöö, näyttelijöiden taso ja hyvät ohjelmistot ovat sen suurimpia kilpailuetuja. Kyselystä saadut tiedot toimivat jatkossa tukena markkinoinnin mahdolliselle parantamiselle ja tehostamiselle, ja opinnäytetyö kokonaisuudessaan voi antaa kehitysideoita tulevaisuutta ajatellen.