Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Kannattavuuden parantaminen hinnoittelun avulla case: Yritys X

Järvenkallas, Sanna (2023)

Avaa tiedosto
Jarvenkallas_Sanna.pdf (326.7Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Järvenkallas, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027244
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tapaustutkimuksen tavoitteena oli selvittää puhtausalalla toimivan case-yrityksen taloudellista tilannetta ja kannattavuutta hinnoittelun näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää case-yrityksen taloudellisia lukuja hyväksikäyttäen, millä hintatasolla yrityksen toiminta on kannattavaa.

Laskelmissa otettiin huomioon sekä nykytilanne että tulevaisuus. Case-yrityksen tämänhetkistä kustannusrakennetta avattiin ja sen avulla tutkittiin, kuinka kannattavaa toiminta on nykyisellä hintatasolla. Tulevaisuuden hinnoittelussa otettiin huomioon arviot tulevan kahden vuoden inflaatiosta sekä tiedossa olevat palkkojen nousut. Näiden avulla luotiin arvioita siitä, mitä hinnan tulisi olla tulevaisuudessa, jotta case-yrityksen toiminta olisi kannattavaa.

Yrityksen kustannusrakenne kertoo sen, mitä yrityksen hinnoittelulla tulee vähintään kattaa. Kustannukset kertovat käytännössä siis hinnan alarajan. Markkinat taas luovat ylärajan hinnoittelulle, joten oikeanlaisen hintatason löytymiseksi tehtiin myös markkinatutkimus case-yrityksen toimialueella toimivien kilpailijoiden hinnoittelusta.

Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin yrityksen talousluvuista. Markkinatutkimus tehtiin yritysten verkkosivustojen sekä sosiaalisen median tarjoamista tiedoista.

Opinnäytetyön keskeisimpänä tuloksena esiin nousi case-yrityksen hinnoitteluun kohdistuva nostopaine. Yrityksen toiminta on ollut viimeisimmällä päättyneellä tilikaudella tappiollista ja laskelmien perusteella toiminta on tappiollista myös tulevaisuudessa, mikäli hintaa ei koroteta ja kustannuksia pienennetä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste