Yhteiskuntavastuun raportointi internetissä : monitapaustutkimus suurista suomalaisista pörssiyhtiöistä
Salminen, Päivi (2010)
Salminen, Päivi
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002242482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002242482
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsitellään suurten suomalaisten pörssiyhtiöiden yhteiskuntavastuun raportointia internetissä. Globalisaation, ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen vaatimusten myötä yritykset kiinnittävät entistä enemmän huomiota yhteiskuntavastuun raportointiin.
Tutkimuksen teoria perustuu akateemisen kirjallisuuden tarkasteluun yhteiskuntavastuun alalta ja raportointikäytänteistä erityisesti internet-ympäristössä. Tutkimuksessa on määritelty yhteiskuntavastuullisuus Elkingtonin kolmen ulottuvuuden mallilla: taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuun näkökulmista.
Tutkimuksen empiirinen osuus perustuu laadulliseen analyysiin pörssiyhtiöiden yhteiskuntavastuun raportoinnista internetissä. Lisäksi yhtiöiden viestintävalmiuksia tarkastellaan erityisesti vuorovaikutteisuuden kontekstissa, nyt kun yhteiskuntamme on muuttumassa yhä verkottuneemmaksi ja uusimman viestintätekniikan hyödyntäjäksi.
Tutkimuksessa esitetään, että erityisesti kansalaisten viestintävalmiudet ja viestintään kohdistuvat odotteet kehittyvät, mutta yritykset eivät silti vielä täysin hyödynnä internetiä interaktiivisessa kommunikoinnissa sidosryhmiensä kanssa. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että suuret suomalaiset pörssiyhtiöt määrittävät yhteiskuntavastuullisuutta Elkingtonin yhteiskuntavastuun kolmen ulottuvuuden mallilla. Tästä huolimatta yhtiöiden yhteiskuntavastuun raportoinnissa internetissä on nykyään vielä merkittäviä eroavaisuuksia. Lisäksi GRI:n raportointisuosituksia ei yleisesti hyödynnetä muussa kuin yhtiöiden erillisissä yhteiskuntavastuun raporteissa.
Tutkimuksen teoria perustuu akateemisen kirjallisuuden tarkasteluun yhteiskuntavastuun alalta ja raportointikäytänteistä erityisesti internet-ympäristössä. Tutkimuksessa on määritelty yhteiskuntavastuullisuus Elkingtonin kolmen ulottuvuuden mallilla: taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuun näkökulmista.
Tutkimuksen empiirinen osuus perustuu laadulliseen analyysiin pörssiyhtiöiden yhteiskuntavastuun raportoinnista internetissä. Lisäksi yhtiöiden viestintävalmiuksia tarkastellaan erityisesti vuorovaikutteisuuden kontekstissa, nyt kun yhteiskuntamme on muuttumassa yhä verkottuneemmaksi ja uusimman viestintätekniikan hyödyntäjäksi.
Tutkimuksessa esitetään, että erityisesti kansalaisten viestintävalmiudet ja viestintään kohdistuvat odotteet kehittyvät, mutta yritykset eivät silti vielä täysin hyödynnä internetiä interaktiivisessa kommunikoinnissa sidosryhmiensä kanssa. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että suuret suomalaiset pörssiyhtiöt määrittävät yhteiskuntavastuullisuutta Elkingtonin yhteiskuntavastuun kolmen ulottuvuuden mallilla. Tästä huolimatta yhtiöiden yhteiskuntavastuun raportoinnissa internetissä on nykyään vielä merkittäviä eroavaisuuksia. Lisäksi GRI:n raportointisuosituksia ei yleisesti hyödynnetä muussa kuin yhtiöiden erillisissä yhteiskuntavastuun raporteissa.