Mindfulness-menetelmän hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa : mindfulness-materiaalipaketin tuottaminen Uunilinnun päiväkotiin
Koskinen, Henna (2023)
Koskinen, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304307000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304307000
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni kehittämistehtävänä on Mindfulness-menetelmän mahdollisimman monipuolinen hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa, ja opinnäytetyönäni kehitin ja tuotin Riihimäen kaupungin Uunilinnun päiväkodin käyttöön heidän pyynnöstään konkreettisen Mindfulness-materiaalipaketin, joka sisältää erilaista mindfulness-materiaalia, teoriaa ja harjoitteita. Opinnäytetyöni tarkoituksena on tuoda mindfulness-menetelmää näkyväksi Riihimäen kaupungin Uunilinnun päiväkodin varhaiskasvatuksen henkilöstölle heille työvälineeksi tuottamani helppokäyttöisen ja monipuolisen Mindfulness-materiaalipaketin avulla. Opinnäytetyöni idea on työelämälähtöinen, joten opinnäytetyön tavoite on sieltä lähtöisin. Tavoitteena on, että mindfulness-menetelmän sisäistettyään, varhaiskasvatuksen henkilöstö kykenee jatkossa ottamaan mindfulnessin kokopäiväpedagogiseksi tavoitteeksi alun mikrohetkien mindfulness-harjoitusten sijaan. Tavoitteena on myös, että varhaiskasvatuksen henkilöstön jatkossa sisäistettyä mindfulness-menetelmän käyttökelpoisuuden ja tarkoituksellisuuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden tavoitteiden täyttämiseksi, mindfulness- harjoitukset eivät olisi lapsillekaan arjesta irrallinen harjoitustuokio, vaan että lapset oppisivat säännöllisen harjoittelun kautta siirtämään harjoitusten oivallukset omaan arkeensa.
Teoreettisen viitekehyksen opinnäytetyölleni asettavat Uunilinnun päiväkodin pedagoginen viitekehys, varhaiskasvatussuunnitelma, kestävä varhaiskasvatus, positiivinen pedagogiikka, kontemplatiivinen pedagogiikka, osallisuus, mindfulness sekä tieteenä että menetelmänä, tietoisuustaidot ja niiden harjoittelu varhaiskasvatuksessa sekä tunnetaidot.
Teoreettisen viitekehyksen opinnäytetyölleni asettavat Uunilinnun päiväkodin pedagoginen viitekehys, varhaiskasvatussuunnitelma, kestävä varhaiskasvatus, positiivinen pedagogiikka, kontemplatiivinen pedagogiikka, osallisuus, mindfulness sekä tieteenä että menetelmänä, tietoisuustaidot ja niiden harjoittelu varhaiskasvatuksessa sekä tunnetaidot.