Euroopan Unionin kyberturvallisuusdirektiivin vaatimat toimenpiteet organisaatioissa
Pelttari, Tuomas (2023)
Pelttari, Tuomas
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027230
Tiivistelmä
Euroopan Unioni hyväksyi joulukuussa 2022 direktiivin toimenpiteistä kyberturvallisuuden yhteisen korkean tason varmistamiseksi kaikkialla unionissa (ns. NIS2-direktiivi). Uuden kyberturvallisuusdirektiivin tarkoitus on vastata alati kehittyviin ja yleistyviin kyberturvallisuusuhkiin määrittämällä tiettyjä vaatimuksia kyberturvallisuuden toteuttamiselle yhteiskunnan kannalta merkittävissä organisaatioissa.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi direktiivin sisältämät vaatimukset sekä esitetään keinoja vaatimusten täyttämiseksi direktiivin soveltamisalaan kuuluvissa organisaatioissa. Soveltamisala sisältää merkittävän osan eurooppalaisista yrityksistä ja julkisesta hallinnosta, jotka voivat hyödyntää opinnäytetyötä vapaasti tarvittavien toimenpiteiden suunnittelussa ja valmistauduttaessa direktiivin voimaantuloon. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Digi- ja väestötietovirasto, jonka tehtävänä on edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvata tietojen saatavuutta ja tarjota palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kytkeä olemassa olevat kyberturvallisuuden käytännöt ja mallit direktiivin vaatimuksiin ja siten tuottaa helposti hyödynnettävää valmista aineistoa vaatimusten täyttämisen tueksi. Direktiivin vaatimien toimenpiteiden pohdinnassa hyödynnetty tietoperusta rakentuu kattavasti aikaisemman tutkimustiedon sekä erilaisten tieto- ja kyberturvallisuuden standardien ja hyvien käytäntöjen pohjalle. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi analyysi direktiivin soveltamisalasta ja vaatimuksista sekä lukuisia toimenpide-ehdotuksia keinoista, joilla vaatimuksiin voidaan vastata organisaatioissa. Direktiivi koskettaa varsin suurta joukkoa eurooppalaisia organisaatioita, joiden kyberturvallisuuteen liittyviä toimenpiteitä ei ole aikaisemmin säännelty välttämättä lainkaan. Direktiivissä vaadittavat toimenpiteet perustuvat kuitenkin hyvin pitkälti kansainvälisiin standardeihin ja muihin kyberturvallisuuden malleihin. Kehittämällä kyberturvallisuutta tässä työssä esiteltyjen käytäntöjen mukaisesti organisaatiot voivat täyttää uuden direktiivin vaatimukset.
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi direktiivin sisältämät vaatimukset sekä esitetään keinoja vaatimusten täyttämiseksi direktiivin soveltamisalaan kuuluvissa organisaatioissa. Soveltamisala sisältää merkittävän osan eurooppalaisista yrityksistä ja julkisesta hallinnosta, jotka voivat hyödyntää opinnäytetyötä vapaasti tarvittavien toimenpiteiden suunnittelussa ja valmistauduttaessa direktiivin voimaantuloon. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Digi- ja väestötietovirasto, jonka tehtävänä on edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvata tietojen saatavuutta ja tarjota palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kytkeä olemassa olevat kyberturvallisuuden käytännöt ja mallit direktiivin vaatimuksiin ja siten tuottaa helposti hyödynnettävää valmista aineistoa vaatimusten täyttämisen tueksi. Direktiivin vaatimien toimenpiteiden pohdinnassa hyödynnetty tietoperusta rakentuu kattavasti aikaisemman tutkimustiedon sekä erilaisten tieto- ja kyberturvallisuuden standardien ja hyvien käytäntöjen pohjalle. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi analyysi direktiivin soveltamisalasta ja vaatimuksista sekä lukuisia toimenpide-ehdotuksia keinoista, joilla vaatimuksiin voidaan vastata organisaatioissa. Direktiivi koskettaa varsin suurta joukkoa eurooppalaisia organisaatioita, joiden kyberturvallisuuteen liittyviä toimenpiteitä ei ole aikaisemmin säännelty välttämättä lainkaan. Direktiivissä vaadittavat toimenpiteet perustuvat kuitenkin hyvin pitkälti kansainvälisiin standardeihin ja muihin kyberturvallisuuden malleihin. Kehittämällä kyberturvallisuutta tässä työssä esiteltyjen käytäntöjen mukaisesti organisaatiot voivat täyttää uuden direktiivin vaatimukset.