Kirjo - kirjaimet tutuksi monikanavaisesti : apuvälineen suunnittelu kehitysvammaisille lukemaan oppijoille
Lehtinen, Lempi (2023)
Lehtinen, Lempi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027200
Tiivistelmä
Kehitysvammaliitto ry tekee Suomessa esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden eteen merkittävää työtä, ja Kehitysvammaliiton oppimateriaalikeskus Opike tarjoaa siihen työkaluja niin oppilaitoksille kuin yksityishenkilöillekin. Kehitysvammaliitto ry antoi opinnäytetyön toimeksiannon suunnitella oppimateriaalikeskus Opikkeelle uusi, kehitysvammaisille lukemaan opettamiseen liittyvä tuote.
Projekti alkoi taustoituksella, johon sisältyi taustatutkimus ja aiheeseen perehtyminen, markkinoiden analysointi benchmarking-menetelmällä, sekä käyttötilanteeseen tutustuminen havainnoinnin keinoin. Taustatutkimuksessa esiin nousseihin ongelmakohtiin lähdettiin ideoimaan ratkaisuja, sekä suunnittelemaan lopullista tuotekonseptia. Kehitysvammaliitolta saatujen kriteerien ja aikataulun puitteissa ei ollut mahdollista tehdä yhtä ratkaisua, joka ratkaisisi kaikki löydetyt ongelmat, joten järkevintä oli kehittää kaksi erilaista konseptia omilla kriteereillä.
Tuotekehitysprosessin lopputuloksena syntyi siis kaksi erilaista kirjainten ja kirjain-äännevastaavuuden opetteluun tarkoitettua tuotekonseptia. Molempien konseptien tarkoituksena on tuoda kirjainten muodot tutuiksi käyttäjälle niin näkö-, tunto- ja kuuloaistin, kuin motorisen liikkeenkin avulla, sekä auttaa lasta ymmärtämään kirjainten merkitys. Kehitysvammaliitto ry does notable work on accessibility and equality in Finland, for example offering a big variety of tools and learning materials in their learning material center Opike. Kehitysvammaliitto ry gave the assignment for the thesis, which was to design a new product for Opike to help people with intellectual disabilities learn to read.
The project started with research on the subject, market analysis in the form of benchmarking, and getting to know the usage situation by observation. The design process proceeded with ideation of solutions to problems found in research, and designing the final concept. It was not possible to design one product to solve all problems found in research due to the criteria given by Kehitysvammaliitto ry and the timeline, so the solution was to design two different concepts that meet their own, specific criteria.
The final product of the development process was two product concepts designed to help people with intellectual disabilities learn the alphabet and letter-sound correspondence. Both concepts are designed to get the user familiar with the meaning of letters and their shapes using their sense of sight, hearing and touch, as well as motoric movement.
Projekti alkoi taustoituksella, johon sisältyi taustatutkimus ja aiheeseen perehtyminen, markkinoiden analysointi benchmarking-menetelmällä, sekä käyttötilanteeseen tutustuminen havainnoinnin keinoin. Taustatutkimuksessa esiin nousseihin ongelmakohtiin lähdettiin ideoimaan ratkaisuja, sekä suunnittelemaan lopullista tuotekonseptia. Kehitysvammaliitolta saatujen kriteerien ja aikataulun puitteissa ei ollut mahdollista tehdä yhtä ratkaisua, joka ratkaisisi kaikki löydetyt ongelmat, joten järkevintä oli kehittää kaksi erilaista konseptia omilla kriteereillä.
Tuotekehitysprosessin lopputuloksena syntyi siis kaksi erilaista kirjainten ja kirjain-äännevastaavuuden opetteluun tarkoitettua tuotekonseptia. Molempien konseptien tarkoituksena on tuoda kirjainten muodot tutuiksi käyttäjälle niin näkö-, tunto- ja kuuloaistin, kuin motorisen liikkeenkin avulla, sekä auttaa lasta ymmärtämään kirjainten merkitys.
The project started with research on the subject, market analysis in the form of benchmarking, and getting to know the usage situation by observation. The design process proceeded with ideation of solutions to problems found in research, and designing the final concept. It was not possible to design one product to solve all problems found in research due to the criteria given by Kehitysvammaliitto ry and the timeline, so the solution was to design two different concepts that meet their own, specific criteria.
The final product of the development process was two product concepts designed to help people with intellectual disabilities learn the alphabet and letter-sound correspondence. Both concepts are designed to get the user familiar with the meaning of letters and their shapes using their sense of sight, hearing and touch, as well as motoric movement.