Vaikuttajamarkkinoinnin vaikutukset nuorten ostokäyttäytymiseen
Kankaanranta, Sonja (2023)
Kankaanranta, Sonja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027272
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin vaikutuksia nuorten ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka lähetettiin Lappeenrannan toisen asteen opiskelijoille. Tutkimuksen tavoitteena oli saada lisää tietoa opiskelijoiden tietoisuudesta vaikuttajamarkkinoinnista ja siitä, miten vaikuttajamarkkinointi on vaikuttanut opiskelijoiden ostopäätöksiin. Tutkimus toteutettiin maaliskuun 2023 aikana.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että nuoret seuraavat monipuolisesti sosiaalisen median sisältöä, mikä tekee siitä tärkeän kanavan vaikuttajamarkkinoinnille. Nuorten ostokäyttäytymiseen vaikuttivat eniten hinta, laatu ja henkilökohtainen tarve. Nuoret arvostavat vaikuttajien tuottamissa sisällöissä aitoutta ja laadukkuutta, joten vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuus riippuu siitä, kuinka hyvin vaikuttaja pystyy tuottamaan aitoa ja laadukasta sisältöä. Vaikuttajamarkkinoinnin tulee tapahtua vastuullisesti, ottaen huomioon nuorten hyvinvointi.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka lähetettiin Lappeenrannan toisen asteen opiskelijoille. Tutkimuksen tavoitteena oli saada lisää tietoa opiskelijoiden tietoisuudesta vaikuttajamarkkinoinnista ja siitä, miten vaikuttajamarkkinointi on vaikuttanut opiskelijoiden ostopäätöksiin. Tutkimus toteutettiin maaliskuun 2023 aikana.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että nuoret seuraavat monipuolisesti sosiaalisen median sisältöä, mikä tekee siitä tärkeän kanavan vaikuttajamarkkinoinnille. Nuorten ostokäyttäytymiseen vaikuttivat eniten hinta, laatu ja henkilökohtainen tarve. Nuoret arvostavat vaikuttajien tuottamissa sisällöissä aitoutta ja laadukkuutta, joten vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuus riippuu siitä, kuinka hyvin vaikuttaja pystyy tuottamaan aitoa ja laadukasta sisältöä. Vaikuttajamarkkinoinnin tulee tapahtua vastuullisesti, ottaen huomioon nuorten hyvinvointi.