Kotisairaanhoidon työhön perehtyminen: opasvihko uudelle työntekijälle
Perkkiö, Sampo (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037470
Tiivistelmä
Kotiin annettavia sairaanhoidon palveluja tarvitaan, kun toimintakyky heikkenee niin, ettei henkilö pääse terveydenhuollon palveluihin itse. Kotisairaanhoidon palvelut ovat säännöllisiä tai tilapäisiä, ja niiden palveluperusteet ovat lain määrittämiä. Hyvän hoidon laadun takaamiseksi kotisairaanhoidon sairaanhoitajan tulee ymmärtää palvelujärjestelmä ja työnsä vastuualueet toisiinsa liittyvänä kokonaisuutena.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsitteli kotisairaanhoidon työhön perehtymistä. Työn tuotoksena tehtiin sähköisessä muodossa oleva opasvihko Liperin kotihoidon kotisairaanhoidon yksikköön. Opasvihkon tavoitteena oli kertoa, mihin palvelukokonaisuuteen kotisairaanhoito kuuluu, mitkä ovat sen keskeiset tehtävät ja sisältö sekä, mitä erityispiirteitä työ sisältää. Opasvihkossa käsiteltiin lisäksi perehdytyksen merkitystä työsuhteen alussa. Opasvihko suunnattiin kotisairaanhoidon uudelle työntekijälle
Opasvihkoa arvioitiin opinnäytetyöohjaajien, toimeksiantajan ja kahden opiskelijaryhmän toimesta. Palautteiden perusteella opasvihko on selkeä, siinä on olennaiset asiat ja se koettiin hyödylliseksi työsuhteen alussa. Opasvihko rajattiin sisältämään tiedot palvelujärjestelmästä, palveluperusteista ja työn keskeisistä sisällöistä. Jatkokehitysideana olisi hyvä kehittää interaktiivista perehdytysmateriaalia ja tutkia lisää lääkäripalvelujen saatavuuden vaikutusta kotihoidon palvelujen laatuun.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsitteli kotisairaanhoidon työhön perehtymistä. Työn tuotoksena tehtiin sähköisessä muodossa oleva opasvihko Liperin kotihoidon kotisairaanhoidon yksikköön. Opasvihkon tavoitteena oli kertoa, mihin palvelukokonaisuuteen kotisairaanhoito kuuluu, mitkä ovat sen keskeiset tehtävät ja sisältö sekä, mitä erityispiirteitä työ sisältää. Opasvihkossa käsiteltiin lisäksi perehdytyksen merkitystä työsuhteen alussa. Opasvihko suunnattiin kotisairaanhoidon uudelle työntekijälle
Opasvihkoa arvioitiin opinnäytetyöohjaajien, toimeksiantajan ja kahden opiskelijaryhmän toimesta. Palautteiden perusteella opasvihko on selkeä, siinä on olennaiset asiat ja se koettiin hyödylliseksi työsuhteen alussa. Opasvihko rajattiin sisältämään tiedot palvelujärjestelmästä, palveluperusteista ja työn keskeisistä sisällöistä. Jatkokehitysideana olisi hyvä kehittää interaktiivista perehdytysmateriaalia ja tutkia lisää lääkäripalvelujen saatavuuden vaikutusta kotihoidon palvelujen laatuun.