Kattamisen astiaston suunnittelu : – Muurla Design Marketing
Kalliokorpi, Siiri (2023)
Kalliokorpi, Siiri
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047603
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön päämääränä oli suunnitella ajaton mutta erottuva kattamisen astiasto karkaistusta opaalilasista Muurla Design Marketing Oy:n tuotevalikoimaan. Perusteena kattamisen astiaston suunnittelulle oli Muurla Design Marketing Oy:n asiakastoiveet. Tavoitteina oli määritellä astiaston kaupallisuuteen ja käytettävyyteen vaikuttavat tekijät ja vastata suunnittelulla niihin.
Työ aloitettiin tutustumalla Muurlan lasitehtaan historiaan sekä Muurla Design Marketing Oy:n nykyhetken strategiaan ja asiakassegmenttiin haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa ja suunnittelijoita. Kuluttajien ja horeca-alan vaatimuksia kartoitettiin haastattelussa sekä horeca-alan tukkumyyjille esitetyssä kyselyssä. Kirjallisen aineiston ja valmistajalle esitettyjen kysymysten avulla tutustuttiin puristelasin valmistukseen ja karkaistun opaalilasin ominaisuuksiin. Työssä perehdyttiin estetiikkaan ja tuotteen elinkaareen. Tärkeitä ominaisuuksia astiastolle ovat kestävyys, pinottavuus, nostettavuus ja se, että tuotteessa on jokin käytännöllinen tai visuaalinen juju.
Karkaistun opaalilasin parhaita ominaisuuksia ovat edullinen tuotantohinta, kierrätettävyys ja keveys, mutta sen kestävyys ei vastaa horeca-alan vaatimuksia. Poiketen alkuperäisestä suunnitelmasta, opinnäytetyössä keskitytään vain kuluttajiin. Analyysin perusteella laadituista luonnoksista valittiin jatkokehitettävä idea yhdessä Muurla Design Marketingin kanssa. Prototyypit valmistettiin 3D-tulostamalla ja niitä testattiin. Astiaston juju on epäsymmetria muutoin vähäeleisissä tuotteissa. The aim of the functional thesis project was to design a timeless and distinct tableware collection for Muurla Design Marketing. The basis was the wishes of the customers. The aim was to specify and achieve qualities of functional and commercial tableware using pressed, tempered opal glass for both consumers and Horeca businesses.
The project was launched with an interview with the CEO and designers of Muurla Design marketing that offered insights of the history and the present strategy and clientele of the company. The requirements of the consumers and the hotel, restaurant and catering business were gathered from the interview and in an inquiry of Horeca wholesale businesses.
The understanding of pressed glass manufacturing and features of opal glass was received from literature and communication with the manufacturer. The theory of the aesthetics and life cycle of the product were examined. Benchmarking was used to determine that the qualities of functional and commercial tableware are durability and that the tableware can be stacked and picked up easily. Based on the material the best features of tempered opal glass are cost-effective production, lightness and that it is recyclable.
It was discovered that the durability of tempered glass does not fill the requirements of Horeca businesses. Thus, deviating from the original plan, the final product focuses only on consumers. Ideation sketches were developed on the basis of analyzed data. In collaboration with Muurla Design Marketing an interesting and unique idea was chosen for further development. Prototypes were 3D-printed and tested. A visual or practical catch in the final product is an asymmetrical shape in an otherwise minimal design.
Työ aloitettiin tutustumalla Muurlan lasitehtaan historiaan sekä Muurla Design Marketing Oy:n nykyhetken strategiaan ja asiakassegmenttiin haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa ja suunnittelijoita. Kuluttajien ja horeca-alan vaatimuksia kartoitettiin haastattelussa sekä horeca-alan tukkumyyjille esitetyssä kyselyssä. Kirjallisen aineiston ja valmistajalle esitettyjen kysymysten avulla tutustuttiin puristelasin valmistukseen ja karkaistun opaalilasin ominaisuuksiin. Työssä perehdyttiin estetiikkaan ja tuotteen elinkaareen. Tärkeitä ominaisuuksia astiastolle ovat kestävyys, pinottavuus, nostettavuus ja se, että tuotteessa on jokin käytännöllinen tai visuaalinen juju.
Karkaistun opaalilasin parhaita ominaisuuksia ovat edullinen tuotantohinta, kierrätettävyys ja keveys, mutta sen kestävyys ei vastaa horeca-alan vaatimuksia. Poiketen alkuperäisestä suunnitelmasta, opinnäytetyössä keskitytään vain kuluttajiin. Analyysin perusteella laadituista luonnoksista valittiin jatkokehitettävä idea yhdessä Muurla Design Marketingin kanssa. Prototyypit valmistettiin 3D-tulostamalla ja niitä testattiin. Astiaston juju on epäsymmetria muutoin vähäeleisissä tuotteissa.
The project was launched with an interview with the CEO and designers of Muurla Design marketing that offered insights of the history and the present strategy and clientele of the company. The requirements of the consumers and the hotel, restaurant and catering business were gathered from the interview and in an inquiry of Horeca wholesale businesses.
The understanding of pressed glass manufacturing and features of opal glass was received from literature and communication with the manufacturer. The theory of the aesthetics and life cycle of the product were examined. Benchmarking was used to determine that the qualities of functional and commercial tableware are durability and that the tableware can be stacked and picked up easily. Based on the material the best features of tempered opal glass are cost-effective production, lightness and that it is recyclable.
It was discovered that the durability of tempered glass does not fill the requirements of Horeca businesses. Thus, deviating from the original plan, the final product focuses only on consumers. Ideation sketches were developed on the basis of analyzed data. In collaboration with Muurla Design Marketing an interesting and unique idea was chosen for further development. Prototypes were 3D-printed and tested. A visual or practical catch in the final product is an asymmetrical shape in an otherwise minimal design.