Koulutuskokonaisuuden uudistaminen: case: Flow Cosmetics
Anttila, Sabina (2023)
Anttila, Sabina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen kosmetiikkabrändin koulutuskokonaisuus on jälleenmyyjien näkökulmasta hyödyllisin ja toimivin. Tavoitteena oli kehittää toimeksiantajalle uusi koulutusmateriaali, joka palvelisi heidän laajaa ja eri taustaista jälleenmyyjäverkostoa. Toimeksiantaja Flow Cosmetics (Vihreä kosmetiikka Finland Oy) on suomalainen, kotimaista luonnonkosmetiikkaa valmistava pieni perheyritys. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajoittui kosmetiikkakoulutuksien näkökulmasta oleellisimpiin osa-alueisiin: koulutuksen suunnittelu, kouluttajan taidot, oppimismenetelmät sekä motivaatio. Teoria ulottui myös nykyaikaiseen etäkouluttamiseen sekä videotallenteiden hyödyntämiseen koulutusmateriaalina. Opinnäytetyön tutkimusosiossa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää verkossa toteutetun kyselylomakkeen muodossa. Eri taustaisille kosmetiikkamyyjille suunnatun kyselylomakkeen avulla selvitettiin, mitkä seikat heidän käymissä koulutuksissa on koettu toimiviksi, ja mitä aihealueita koulutusmateriaaleissa tulisi vielä kehittää. Vastauksia saatiin 100 kpl.
Tutkimustulokset ovat suoraan liitettävissä kehitysehdotuksiin, jota toimeksiantajan kannattaa koulutusmateriaalin uudistamisessa hyödyntää. Kosmetiikkakoulutukset koettiin motivoiviksi ja hyödyllisiksi. Livekoulutuksien ohella etäkoulutukset ja tallenteet ovat nykyaikaa ja mahdollistavat useamman osallistujan koulutuksiin. Raaka-ainetietous, kosmetiikka-allergiat sekä lääkekuurien aikana käytettäviin kosmetiikkatuotteisiin liittyvät kysymykset koettiin kosmetiikkamyyjien keskuudessa hankalimmiksi, minkä vuoksi näihin osa-alueisiin tulisi laadukkaassa koulutusmateriaalissa panostaa. Toimivammaksi koulutusmateriaaliyhdistelmäksi koettiin tuotemanuaali, koulutusesitys sekä videomateriaali.
Tutkimustulokset ovat suoraan liitettävissä kehitysehdotuksiin, jota toimeksiantajan kannattaa koulutusmateriaalin uudistamisessa hyödyntää. Kosmetiikkakoulutukset koettiin motivoiviksi ja hyödyllisiksi. Livekoulutuksien ohella etäkoulutukset ja tallenteet ovat nykyaikaa ja mahdollistavat useamman osallistujan koulutuksiin. Raaka-ainetietous, kosmetiikka-allergiat sekä lääkekuurien aikana käytettäviin kosmetiikkatuotteisiin liittyvät kysymykset koettiin kosmetiikkamyyjien keskuudessa hankalimmiksi, minkä vuoksi näihin osa-alueisiin tulisi laadukkaassa koulutusmateriaalissa panostaa. Toimivammaksi koulutusmateriaaliyhdistelmäksi koettiin tuotemanuaali, koulutusesitys sekä videomateriaali.