Yrittäjyyskasvatus Asikkalan perusopetuksessa
Jantunen, Saara; Leppänen, Miia (2023)
Jantunen, Saara
Leppänen, Miia
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047683
Tiivistelmä
Yrittäjyyskasvatus on yksi perusopetuksen opetussuunnitelmaan kuuluva osa-alue. Sen opetus sisältyy laaja-alaiseen opetuskokonaisuuteen nimeltä työelämätaidot ja yrittäjyys. Yrittäjyyskasvatuksen opetuksen tavoitteena on antaa oppilaille kokemuksia yritteliäisyyden merkityksestä ja yrittäjyyden mahdollisuuksista. Asikkalassa Vesivehmaan koululla opetuksen painotusalueeksi on valittu yrittäjyyskasvatus. Opetusta toteutetaan Nuori Yrittäjyys ry:n luomaa Pikkuyrittäjät-ohjelmaa mukaillen, yhteistyössä luokanopettajan ja yrityskummin kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kyselytutkimuksen avulla, minkälaisia ajatuksia ja mielikuvia sekä kokemuksia Asikkalan peruskoulun oppilaiden vanhemmilla on liittyen yrittäjyyskasvatukseen. Tutkimuskysymysten vastausten perusteella haluttiin saada tietoa siitä, miten hyvin yrittäjyyskasvatuksen opetusta tunnistetaan ja onko osallistuminen opetukseen vaikuttanut vastaajien ajatuksiin yrittäjyydestä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään yrittäjyyskasvatukseen liittyvää käsitteistöä. Lisäksi teoriaosuudessa avataan opetusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja perusteita opetussuunnitelman kautta.
Kyselytutkimuksen vastausten perusteella yrittäjyyskasvatuksen opetus perusopetuksen oppilaille koetaan tärkeäksi. Lisäksi opetuksen toivotut ja koetut hyödyt oppilaan ominaisuuksiin ja taitoihin ovat toisiaan vastaavat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kyselytutkimuksen avulla, minkälaisia ajatuksia ja mielikuvia sekä kokemuksia Asikkalan peruskoulun oppilaiden vanhemmilla on liittyen yrittäjyyskasvatukseen. Tutkimuskysymysten vastausten perusteella haluttiin saada tietoa siitä, miten hyvin yrittäjyyskasvatuksen opetusta tunnistetaan ja onko osallistuminen opetukseen vaikuttanut vastaajien ajatuksiin yrittäjyydestä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään yrittäjyyskasvatukseen liittyvää käsitteistöä. Lisäksi teoriaosuudessa avataan opetusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja perusteita opetussuunnitelman kautta.
Kyselytutkimuksen vastausten perusteella yrittäjyyskasvatuksen opetus perusopetuksen oppilaille koetaan tärkeäksi. Lisäksi opetuksen toivotut ja koetut hyödyt oppilaan ominaisuuksiin ja taitoihin ovat toisiaan vastaavat.