Toimintaterapian menetelmiä nuorten ahdistuksen hallintaan
Siiskonen, Annika (2023)
Siiskonen, Annika
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027102
Tiivistelmä
Ahdistuneisuus kuuluu nuoruusiän yleisimpiin psyykkisiin oireisiin. Ahdistuneisuushäiriöksi se muodostuu
silloin, kun se aiheuttaa huomattavaa kärsimystä tai toiminnallista haittaa. Tytöillä niitä havaitaan
useammin kuin pojilla. Nuorilla esiintyy monesti myös useampaa häiriötä samanaikaisesti.
Ahdistuneisuushäiriö voi vaikuttaa negatiivisesti nuoren fyysiseen ja henkiseen terveyteen, sosiaalisiin
suhteisiin, toimintakykyyn ja yleiseen elämänlaatuun.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia näyttöön perustuvia menetelmiä toimintaterapiassa on
nuorten ahdistuksen hallintaan. Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto
kerättiin Cinahl Ultimate- Proquest- ja Medline -tietokannoista. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui viisi
tutkimusta, jotka on julkaistu 2013–2022 välisenä aikana.
Aineistoista nousi esiin neljä eri teemaa: eläinavusteinen toimintaterapia, keholliset menetelmät, The Tree Theme Method ja toiminnallinen ryhmä. Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat, että nämä menetelmät vähensivät nuorten ahdistuneisuutta ja edisti nuorten osallistumista ja sitoutumista toimintoihin.
silloin, kun se aiheuttaa huomattavaa kärsimystä tai toiminnallista haittaa. Tytöillä niitä havaitaan
useammin kuin pojilla. Nuorilla esiintyy monesti myös useampaa häiriötä samanaikaisesti.
Ahdistuneisuushäiriö voi vaikuttaa negatiivisesti nuoren fyysiseen ja henkiseen terveyteen, sosiaalisiin
suhteisiin, toimintakykyyn ja yleiseen elämänlaatuun.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia näyttöön perustuvia menetelmiä toimintaterapiassa on
nuorten ahdistuksen hallintaan. Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto
kerättiin Cinahl Ultimate- Proquest- ja Medline -tietokannoista. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui viisi
tutkimusta, jotka on julkaistu 2013–2022 välisenä aikana.
Aineistoista nousi esiin neljä eri teemaa: eläinavusteinen toimintaterapia, keholliset menetelmät, The Tree Theme Method ja toiminnallinen ryhmä. Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat, että nämä menetelmät vähensivät nuorten ahdistuneisuutta ja edisti nuorten osallistumista ja sitoutumista toimintoihin.