Parhaat kriisiviestinnälliset käytänteet kriisitilanteessa
Nikitin, Nikolai (2023)
Nikitin, Nikolai
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057925
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää parhaat kriisiviestinnälliset käytänteet ja toimintatavat kriisitilanteen ollessa meneillään. Tietoa kerättiin olemassa olevasta tietoperustasta sekä asiantuntijoita haastatellen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi valtion liikelaitos Senaatti-kiinteistöt, jonka ehdotuksesta tutkimuskysymys valikoitui opinnäytetyön aiheeksi. Opinnäytetyössä kriisiviestinnällisiä käytänteitä selvitettiin kuitenkin yleisestä näkökulmasta eikä pelkästään Senaatti-kiinteistöjen tarpeiden pohjalta.
Tietoperustassa käsiteltiin kriisiviestintää sekä aihealueita, johon kriisiviestinnällinen toiminta perustuu ja jossa se tapahtuu. Ymmärrystä kriisiviestinnästä lisättiin käsittelemällä kriisin, viestinnän ja tilannetietoisuuden sisältöä sekä niiden sisältämää merkitystä ja yhteyttä kriisi viestintään. Kriisiviestinnästä itsestään käsiteltiin sen osapuolia, sisältöä, välineitä sekä myös varautumista siihen. Tietoperustan muodosti pääasiassa kriisiviestintää ja viestintää itsessään käsittelevä kirjallisuus.
Opinnäytetyö on muodoltaan tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tiedonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu ja sille sopivana jatkumona aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Haastateltaviksi valittiin kriisiviestinnän kanssa tekemisissä olevia asiantuntijoita erilaisista työtehtävistä laajemman näkökulman saamiseksi. Haastattelun avulla pyrittiin saamaan esille kokemuksen kautta opittua tietoa ja taitoa kriisiviestinnästä sekä sen toimintatavoista.
Opinnäytetyön avulla selvisi, että vastuu kriisiviestinnästä kuuluu aina organisaation johdolle, mutta työtehtäviä voi ja pitääkin siirtää henkilöille, joilla on soveltuvaa asiantuntemusta aiheesta. Kriisitilannetta varten on tärkeä varautua ja harjoitella, muun muassa luomalla kriisiviestintäsuunnitelman, sekä itse kriisitilanteessa tulee käyttää tuttuja ja tavanomaisia viestintävälineitä ja -verkostoja. Kriisiviestinnän on oltava selkeää ja sen on sisällettävä paikkansapitävää tietoa. Kriisiviestinnän sisällön on painotuttava varoittamaan henkilöitä heihin kohdistuvista uhkista ja ohjaamaan heidät turvaan. Tämän lisäksi sisällön on viestittävä kriisin ominaisuuksista, ajallisesta etenemisestä sekä suoritetuista vastatoimista kriisin hallitsemiseksi. Tietoperustasta esiinnousseet tiedot ja opinnäytetyön tulokset ovat samansuuntaisia keskenään, eikä ristiriitoja niiden välillä esiintynyt.
Tietoperustassa käsiteltiin kriisiviestintää sekä aihealueita, johon kriisiviestinnällinen toiminta perustuu ja jossa se tapahtuu. Ymmärrystä kriisiviestinnästä lisättiin käsittelemällä kriisin, viestinnän ja tilannetietoisuuden sisältöä sekä niiden sisältämää merkitystä ja yhteyttä kriisi viestintään. Kriisiviestinnästä itsestään käsiteltiin sen osapuolia, sisältöä, välineitä sekä myös varautumista siihen. Tietoperustan muodosti pääasiassa kriisiviestintää ja viestintää itsessään käsittelevä kirjallisuus.
Opinnäytetyö on muodoltaan tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tiedonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu ja sille sopivana jatkumona aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Haastateltaviksi valittiin kriisiviestinnän kanssa tekemisissä olevia asiantuntijoita erilaisista työtehtävistä laajemman näkökulman saamiseksi. Haastattelun avulla pyrittiin saamaan esille kokemuksen kautta opittua tietoa ja taitoa kriisiviestinnästä sekä sen toimintatavoista.
Opinnäytetyön avulla selvisi, että vastuu kriisiviestinnästä kuuluu aina organisaation johdolle, mutta työtehtäviä voi ja pitääkin siirtää henkilöille, joilla on soveltuvaa asiantuntemusta aiheesta. Kriisitilannetta varten on tärkeä varautua ja harjoitella, muun muassa luomalla kriisiviestintäsuunnitelman, sekä itse kriisitilanteessa tulee käyttää tuttuja ja tavanomaisia viestintävälineitä ja -verkostoja. Kriisiviestinnän on oltava selkeää ja sen on sisällettävä paikkansapitävää tietoa. Kriisiviestinnän sisällön on painotuttava varoittamaan henkilöitä heihin kohdistuvista uhkista ja ohjaamaan heidät turvaan. Tämän lisäksi sisällön on viestittävä kriisin ominaisuuksista, ajallisesta etenemisestä sekä suoritetuista vastatoimista kriisin hallitsemiseksi. Tietoperustasta esiinnousseet tiedot ja opinnäytetyön tulokset ovat samansuuntaisia keskenään, eikä ristiriitoja niiden välillä esiintynyt.