Ammattikorkeakoulun hallinto- ja tukipalveluhenkilöstön kokemukset palkitsemisesta
Tolvanen, Jenni (2023)
Tolvanen, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305068009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305068009
Tiivistelmä
Palkitseminen on johdon tärkeä työväline, jolla henkilöstöä voidaan motivoida ja sitouttaa organisaatioon. Onnistuneen palkitsemisen avulla voidaan pyrkiä parempiin työsuorituksiin ja organisaation tuloksen parantamiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää suuren Etelä-Suomen alueella toimivan ammattikorkeakoulun hallinto- ja tukipalveluhenkilöstön kokemuksia palkitsemisesta. Tämän lisäksi tavoitteena oli välittää toimeksiantajalle konkreettisia ehdotuksia palkitsemisen kehittämiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään palkitsemisen eri käsitteitä yleisellä tasolla. Lisäksi työssä käsitellään yhdenvertaisuuden, oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon käsitteitä, sillä ne ovat tärkeä osa palkitsemisen kokonaisuutta. Työn merkittävin tietopohja rakentuu Suomen työlainsäädännöstä ja yksityisen opetusalan työehtosopimuksesta. Työssä on hyödynnetty myös artikkeleita, ammattikirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty menetelmätriangulaatiota, eli laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmän yhdistelmää. Henkilöstön kokemuksia palkitsemisesta kerättiin verkkokyselyllä. Kysely lähetettiin 98 henkilölle, joista 61 vastasi kyselyyn. Tämän lisäksi vastaajilta pyydettiin omaa näkemystä palkitsemisen kehittämiselle avoimilla kysymyksillä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että henkilöstö on keskimäärin tyytyväinen organisaation kokonaispalkitsemiseen. Vastausten perusteella työntekijät arvostivat erityisesti työn järjestelymahdollisuuksia, työtehtävien mielenkiintoisuutta ja hyvää työilmapiiriä. Kehityskohteita organisaatiossa on palautteen antamisen säännöllisyys ja palkitsemiskeinoista tiedottaminen. Palkitsemisen yhdenvertaisuuden kokemuksia ja läpinäkyvyyttä tulisi myös edistää.
Toimeksiantaja sai arvokasta tietoa henkilöstön tyytyväisyydestä palkitsemisen nykytilaan. Tutkimuksen ja kerätyn aineiston perusteella toimeksiantajalle esitettiin kehitysehdotuksia, joilla palkitsemista voitaisiin organisaatiossa kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään palkitsemisen eri käsitteitä yleisellä tasolla. Lisäksi työssä käsitellään yhdenvertaisuuden, oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon käsitteitä, sillä ne ovat tärkeä osa palkitsemisen kokonaisuutta. Työn merkittävin tietopohja rakentuu Suomen työlainsäädännöstä ja yksityisen opetusalan työehtosopimuksesta. Työssä on hyödynnetty myös artikkeleita, ammattikirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty menetelmätriangulaatiota, eli laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmän yhdistelmää. Henkilöstön kokemuksia palkitsemisesta kerättiin verkkokyselyllä. Kysely lähetettiin 98 henkilölle, joista 61 vastasi kyselyyn. Tämän lisäksi vastaajilta pyydettiin omaa näkemystä palkitsemisen kehittämiselle avoimilla kysymyksillä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että henkilöstö on keskimäärin tyytyväinen organisaation kokonaispalkitsemiseen. Vastausten perusteella työntekijät arvostivat erityisesti työn järjestelymahdollisuuksia, työtehtävien mielenkiintoisuutta ja hyvää työilmapiiriä. Kehityskohteita organisaatiossa on palautteen antamisen säännöllisyys ja palkitsemiskeinoista tiedottaminen. Palkitsemisen yhdenvertaisuuden kokemuksia ja läpinäkyvyyttä tulisi myös edistää.
Toimeksiantaja sai arvokasta tietoa henkilöstön tyytyväisyydestä palkitsemisen nykytilaan. Tutkimuksen ja kerätyn aineiston perusteella toimeksiantajalle esitettiin kehitysehdotuksia, joilla palkitsemista voitaisiin organisaatiossa kehittää.