Digirata : tulevaisuus raiteilla : raideliikenteen digitalisaatio
Kulju, Riikka (2023)
Kulju, Riikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057864
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin tulevaisuuden raideliikenteeseen ja tarkasteltiin Digirata-hanketta. Tarkoituksena oli kuvata tiivistetysti, miltä raideliikenne tulevaisuudessa näyttää ja esitellä tulevaa European Train Control System (ETCS) kulunvalvontajärjestelmää. Työssä pyrittiin selvittämään millaisia hyötyjä digitalisointi tuo tullessaan esimerkiksi ympäristönäkökulmaa ajatellen.
Työssä vertailtiin ja havainnoitiin Suomen, Tanskan ja Ruotsin digitaalista siirtymää. Vertailua tehtiin myös nykyisen käytössä olevan junien kulunvalvontajärjestelmän JKV:n ja tulevan ETCS-järjestelmän välillä. Apuna käytettiin haastatteluja, asiantuntijalausuntoja, alan artikkeleita ja julkaisuja sekä muuta avoimesta datasta saatavilla olevaa materiaalia.
Haastattelujen ja muun tutkittavan aineiston perusteella on selvää, että nykyinen kulunvalvontajärjestelmä on lähestymässä elinkaarensa loppua. Raideliikenteen digitalisointi on seuraava askel kohti Euroopan yhtenäistä liikennöintimallia. Uusi ETCS-järjestelmä otetaan tulevaisuudessa käyttöön koko Suomen rataverkolla ja siitä tullaan hyötymään merkittävästi. Hyödyt tulevat näkymään positiivisina ympäristövaikutuksina, mahdollisuutena kapasiteetin lisäämiseen ja turvallisempana junaliikenteenä.
Raideliikenteen digitalisaatio tuo tullessaan myös uhkakuvia. Suomen kunnianhimoinen tavoite kehittää Euroopan paras digitaalinen rautatiejärjestelmä asettaa omat haasteensa. Uuden järjestelmän käyttöönotto, operaattoreiden ja raideliikenteessä työskentelevien henkilöiden koulutus ja osaaminen sekä digitalisaation kyberuhkat on myös huomioitava. The thesis focused on future rail traffic and examined the Digirail-project. The aim was to summarize what rail traffic will look like in the future and to present the future European Train Control System (ETCS). The intention of the work was also to find out what kind of benefits digitalisation brings, for example, from an environmental point of view.
The work compared and observed the digital transition in Finland, Denmark and Sweden. Comparisons were also made between the current train access control system JKV and the future ETCS system. Interviews, expert statements, industry articles and publications, as well as other material available from open data were used.
Based on interviews and other research material, it is clear that the current JKV system is approaching the end of its life cycle. The digitalisation of rail transport is the next step towards an unified European transport model. In the future, the new ETCS system will be deployed on the entire Finnish rail network and it will bring significant benefits. The benefits can be seen in the form of positive environmental impacts, an opportunity to increase capacity and safer train services.
The digitalisation of rail traffic also brings with it threats. Finland's ambitious goal of developing the best digital rail system in Europe poses its own challenges. The introduction of the new system, the training and competence of operators and people working in rail transport, and the cyber threats of digitalisation must also be considered.
Työssä vertailtiin ja havainnoitiin Suomen, Tanskan ja Ruotsin digitaalista siirtymää. Vertailua tehtiin myös nykyisen käytössä olevan junien kulunvalvontajärjestelmän JKV:n ja tulevan ETCS-järjestelmän välillä. Apuna käytettiin haastatteluja, asiantuntijalausuntoja, alan artikkeleita ja julkaisuja sekä muuta avoimesta datasta saatavilla olevaa materiaalia.
Haastattelujen ja muun tutkittavan aineiston perusteella on selvää, että nykyinen kulunvalvontajärjestelmä on lähestymässä elinkaarensa loppua. Raideliikenteen digitalisointi on seuraava askel kohti Euroopan yhtenäistä liikennöintimallia. Uusi ETCS-järjestelmä otetaan tulevaisuudessa käyttöön koko Suomen rataverkolla ja siitä tullaan hyötymään merkittävästi. Hyödyt tulevat näkymään positiivisina ympäristövaikutuksina, mahdollisuutena kapasiteetin lisäämiseen ja turvallisempana junaliikenteenä.
Raideliikenteen digitalisaatio tuo tullessaan myös uhkakuvia. Suomen kunnianhimoinen tavoite kehittää Euroopan paras digitaalinen rautatiejärjestelmä asettaa omat haasteensa. Uuden järjestelmän käyttöönotto, operaattoreiden ja raideliikenteessä työskentelevien henkilöiden koulutus ja osaaminen sekä digitalisaation kyberuhkat on myös huomioitava.
The work compared and observed the digital transition in Finland, Denmark and Sweden. Comparisons were also made between the current train access control system JKV and the future ETCS system. Interviews, expert statements, industry articles and publications, as well as other material available from open data were used.
Based on interviews and other research material, it is clear that the current JKV system is approaching the end of its life cycle. The digitalisation of rail transport is the next step towards an unified European transport model. In the future, the new ETCS system will be deployed on the entire Finnish rail network and it will bring significant benefits. The benefits can be seen in the form of positive environmental impacts, an opportunity to increase capacity and safer train services.
The digitalisation of rail traffic also brings with it threats. Finland's ambitious goal of developing the best digital rail system in Europe poses its own challenges. The introduction of the new system, the training and competence of operators and people working in rail transport, and the cyber threats of digitalisation must also be considered.