Kehittyminen ICT-ammattilaisena : oppimispäiväkirja
Tuominen, Joonas (2023)
Tuominen, Joonas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057980
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli seurata 13 viikon tarkastelujakson ajan ICT-ammattilaisen työtehtäviä päivittäin service deskissä sekä myöhemmin lähituen tiimissä. Seurantajakson jälkeen tarkasteltaisiin työntekijän ammatillista kehittymistä. Erityisenä kehittymisen kohteena oli, palvelumallin hallitseminen, vuorovaikutustaidot, teknisten ongelmien kielentämisen taidot ja scriptaaminen. Asiakkaina oli pieniä ja keskisuuria yrityksiä.
Service deskissä tehtävinä oli ratkoa erilaisia asiakkaiden tietoteknisiä ongelmia ja lähitiimissä tarvittaessa asiakkaan tiloissa asentaa tai ylläpitää laitteistoa. Seurantajakson aikana työtehtäviin kuului asiakkaan teknisten ongelmien ratkaisemista, uuden työntekijän perehdyttämistä ja uuteen työnkuvaan perehtymistä.
Seurantajakson jälkeen todettiin työntekijän ammatillisen osaamisen kehittyneen monilla osa-alueilla. Osaaminen kehittyi erityisesti scriptaamisessa sekä palvelumallin hallitsemisessa.
Service deskissä tehtävinä oli ratkoa erilaisia asiakkaiden tietoteknisiä ongelmia ja lähitiimissä tarvittaessa asiakkaan tiloissa asentaa tai ylläpitää laitteistoa. Seurantajakson aikana työtehtäviin kuului asiakkaan teknisten ongelmien ratkaisemista, uuden työntekijän perehdyttämistä ja uuteen työnkuvaan perehtymistä.
Seurantajakson jälkeen todettiin työntekijän ammatillisen osaamisen kehittyneen monilla osa-alueilla. Osaaminen kehittyi erityisesti scriptaamisessa sekä palvelumallin hallitsemisessa.