Asiakaslähtöisyys historiallisissa matkakohteissa Case: Ehrensvärd-seuran historianelävöittämisristeily
Boström, Johan (2014)
Boström, Johan
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012404
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa Suomenlinnassa toimivan Ehrensvärd-Seura ry:n historianelävöittämisristelyn kehittämiseen. Historianelävöittämisristeily on osa Ehrens¬värd-seuran ja Suomenlinnan telakan yhteistyöprojektia. Projektin tarkoituksena on rakentaa 1700-luvun piirustusten mukainen sota-alus, jota kutsutaan tykkisluupiksi. Yleisölle avoimien risteilyiden tulisi alkaa kesällä 2014 Suomenlinnasta, joka on yksi Helsingin tärkeimmistä käyntikohteista. Opinnäytetyön taustalla oli tekijän oma kiinnostus historiaan, merenkulkuun ja matkailuun kulttuuriperintökohteissa. Opinnäytetyö sisältää teoreettisen viitekehyksen ja tutkimusosan.
Teoreettisen viitekehyksen muodostaa tieto Suomenlinnasta matkailukohteena, asiakaskeskei-syys matkailutuotteen lähtökohtana ja katsaus matkailuun kulttuuriperintökohteissa. Teo-reettisen viitekehyksen kokoamiseen lähteinä käytettiin matkailu-alan kirjallisuutta, interne¬tiä, lehtiartikkeleita ja henkilöhaastattelua. Tärkeimpinä verkkolähteinä olivat UNESCOn ja Suomenlinnan sekä sen ympäristössä olevien toimijoiden verkkosivut. Kyselyn haastattelulo-makkeen kokoamisessa teoreettisena viitekehyksenä käytettiin asiakaslähtöisyyden määritel-mää matkailualan kirjallisuudesta.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, joka sisälsi laadullisia piirteitä. Tut-kimus toteutettiin kesän 2013 aikana, jolloin haastateltiin 70:ä Suomenlinnassa vierailevaa ulkomaista ja kotimaista matkailijaa. Tutkimuksen ensisijainen tavoite oli mitata matkailijoi-den kiinnostusta historianelävöittämisristeilyyn ja mieltymyksiä vastaavanlaisia palveluita kohtaan. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ihmiset ovat yleisesti kiinnostuneita histo-rianelävöittämisristeilystä. Tulokset antavat myös tietoa siitä, kuinka pitkä risteilyn tulisi ajallisesti olla ja mitä ihmiset olisivat valmiita maksamaan siitä. Useat haastateltavat innos-tuivat keksimään uusia ideoita, joita risteilyyn voisi sisällyttää.
Teoreettisen viitekehyksen muodostaa tieto Suomenlinnasta matkailukohteena, asiakaskeskei-syys matkailutuotteen lähtökohtana ja katsaus matkailuun kulttuuriperintökohteissa. Teo-reettisen viitekehyksen kokoamiseen lähteinä käytettiin matkailu-alan kirjallisuutta, interne¬tiä, lehtiartikkeleita ja henkilöhaastattelua. Tärkeimpinä verkkolähteinä olivat UNESCOn ja Suomenlinnan sekä sen ympäristössä olevien toimijoiden verkkosivut. Kyselyn haastattelulo-makkeen kokoamisessa teoreettisena viitekehyksenä käytettiin asiakaslähtöisyyden määritel-mää matkailualan kirjallisuudesta.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, joka sisälsi laadullisia piirteitä. Tut-kimus toteutettiin kesän 2013 aikana, jolloin haastateltiin 70:ä Suomenlinnassa vierailevaa ulkomaista ja kotimaista matkailijaa. Tutkimuksen ensisijainen tavoite oli mitata matkailijoi-den kiinnostusta historianelävöittämisristeilyyn ja mieltymyksiä vastaavanlaisia palveluita kohtaan. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ihmiset ovat yleisesti kiinnostuneita histo-rianelävöittämisristeilystä. Tulokset antavat myös tietoa siitä, kuinka pitkä risteilyn tulisi ajallisesti olla ja mitä ihmiset olisivat valmiita maksamaan siitä. Useat haastateltavat innos-tuivat keksimään uusia ideoita, joita risteilyyn voisi sisällyttää.