Markkinoinnin käynnistäminen sosiaalisessa mediassa : case: Kirjajulkaisija Rakas-kustannus
Nummela, Noora (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910843
Tiivistelmä
Internet ja siellä syntyvä sosiaalinen media ovat nykyaikaisen organisaation markkinoinnin Mekka. Yritysten on siirryttävä sinne, missä heidän asiakkaansa ovat eli verkkoon. Erityisesti pienelle organisaatiolle, kuten Rakas-kustannukselle, jolla on rajalliset resurssit, verkko on täynnä ilmaisia mahdollisuuksia. Internet markkinoinnissa vain luovuus on rajana ja työ maksaa vaivan. Toimeksiantajalla oli olemassa kotisivut, joiden kautta heidän kirjojaan pystyi tilaamaan, mutta yritys ei vielä ollut liittynyt mihinkään sosiaaliseen mediaan, eikä sillä ollut blogia tai hakukoneoptimointia käytössä.
Opinnäytetyön aiheena oli käynnistää markkinointi sosiaalisessa mediassa kirjajulkaisija Rakas-kustannukselle. Tutkimuskysymyksinä olivat, millaista hyötyä ja kilpailuetua verkkomarkkinoinnilla voidaan saavuttaa, miten sosiaalisen median strategia suunnitellaan, miten sosiaalisen median kohderyhmää tavoitetaan ja mitkä ovat Rakas-kustannukselle sopivat sosiaalisen median toimikentät. Teoreettinen viitekehys muodostui sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissa, Internetin markkinointistrategian ja kohdemarkkinoiden määrittelystä, kil-pailuedun saavuttamisesta arvolupauksella ja sosiaalisen median toimikenttien kartoittamisesta. Tutkimustulosten pohjalta otettiin markkinoinnin pääkanaviksi Facebook ja Wordpress-blogi, joiden ympärille toiminta ja markkinointi rakennettiin. Käynnistettäessä blogia ja Facebook-sivuja teoria vuorotteli käytännön toteutuksen kanssa. Teoreettista pohjaa hyödynnettiin toiminnallisissa osioissa eli sosiaaliseen mediaan rekisteröitymisessä ja siellä toiminnan aloittamisessa, toiminnan suunnan ja tyylin valinnoissa, toiminnan tavoitteiden asettamisessa sekä markkinointikampanjan suunnittelussa, strategiassa ja toteutuksessa toimeksiantajalle. Teoria osuudessa hyödynnettiin kirjallisuutta, artikkeleita ja tilastotietoja.
Toimimalla suunnitelmallisesti verkkomarkkinoinnilla saavutettiin haluttua lisänäkyvyyttä Rakas-kustannukselle, tavoitettiin oikeat kohderyhmät ja vahvistettiin heidän digitaalista jalanjälkeään. Projektin tulokset mitattiin ja analysoitiin ja tulokset osoittivat markkinointikampanjan ja blogi- ja Facebook-sivujen tuoneen toimeksiantajalle selkeästi lisänäkyvyyttä ja uusia potentiaalisia asiakkaita. Projektin tuloksena syntynyt joulukuun markkinointikampanja on kuvakollaasina liitteissä. Internet-toiminta vaatii organisaatiolta sitoutumista ja motivaatiota pitää yllä markkinoinnin jatkuvuutta tulosten parantamiseksi ja jo aikaan saadun seuraajista koostuva yhteisön ylläpitämiseksi. Menestyäkseen sosiaalisen median markkinoinnissa organisaation on asetettava itselleen tavoitteita ja laadittava strateginen suunnitelma ja edettävä sen mukaisesti. Tuloksena syntyi myös alustava markkinointisuunnitelman runko vuodelle 2014 toimeksiantajan markkinoinnin jatkuvuuden tueksi, ja suunnitelma on liitteenä. Lisäksi Rakas-kustannuksen toiminnallisina tuotoksina syntyneitä Facebook-ja blogi-sivuja voidaan tarkastella lähteistä löytyvistä verkko-osoitteista.
Opinnäytetyön aiheena oli käynnistää markkinointi sosiaalisessa mediassa kirjajulkaisija Rakas-kustannukselle. Tutkimuskysymyksinä olivat, millaista hyötyä ja kilpailuetua verkkomarkkinoinnilla voidaan saavuttaa, miten sosiaalisen median strategia suunnitellaan, miten sosiaalisen median kohderyhmää tavoitetaan ja mitkä ovat Rakas-kustannukselle sopivat sosiaalisen median toimikentät. Teoreettinen viitekehys muodostui sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissa, Internetin markkinointistrategian ja kohdemarkkinoiden määrittelystä, kil-pailuedun saavuttamisesta arvolupauksella ja sosiaalisen median toimikenttien kartoittamisesta. Tutkimustulosten pohjalta otettiin markkinoinnin pääkanaviksi Facebook ja Wordpress-blogi, joiden ympärille toiminta ja markkinointi rakennettiin. Käynnistettäessä blogia ja Facebook-sivuja teoria vuorotteli käytännön toteutuksen kanssa. Teoreettista pohjaa hyödynnettiin toiminnallisissa osioissa eli sosiaaliseen mediaan rekisteröitymisessä ja siellä toiminnan aloittamisessa, toiminnan suunnan ja tyylin valinnoissa, toiminnan tavoitteiden asettamisessa sekä markkinointikampanjan suunnittelussa, strategiassa ja toteutuksessa toimeksiantajalle. Teoria osuudessa hyödynnettiin kirjallisuutta, artikkeleita ja tilastotietoja.
Toimimalla suunnitelmallisesti verkkomarkkinoinnilla saavutettiin haluttua lisänäkyvyyttä Rakas-kustannukselle, tavoitettiin oikeat kohderyhmät ja vahvistettiin heidän digitaalista jalanjälkeään. Projektin tulokset mitattiin ja analysoitiin ja tulokset osoittivat markkinointikampanjan ja blogi- ja Facebook-sivujen tuoneen toimeksiantajalle selkeästi lisänäkyvyyttä ja uusia potentiaalisia asiakkaita. Projektin tuloksena syntynyt joulukuun markkinointikampanja on kuvakollaasina liitteissä. Internet-toiminta vaatii organisaatiolta sitoutumista ja motivaatiota pitää yllä markkinoinnin jatkuvuutta tulosten parantamiseksi ja jo aikaan saadun seuraajista koostuva yhteisön ylläpitämiseksi. Menestyäkseen sosiaalisen median markkinoinnissa organisaation on asetettava itselleen tavoitteita ja laadittava strateginen suunnitelma ja edettävä sen mukaisesti. Tuloksena syntyi myös alustava markkinointisuunnitelman runko vuodelle 2014 toimeksiantajan markkinoinnin jatkuvuuden tueksi, ja suunnitelma on liitteenä. Lisäksi Rakas-kustannuksen toiminnallisina tuotoksina syntyneitä Facebook-ja blogi-sivuja voidaan tarkastella lähteistä löytyvistä verkko-osoitteista.