Pelitestaus ja profilointi Unity-pelimoottorissa : case: VR-HYPO virtuaalinen oppimisympäristö
Okkola, Aleksi (2023)
Okkola, Aleksi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088206
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli testata Unityssa tehtyä virtuaalisovellusta, joka oli suunniteltu käytettäväksi pelastuslaitoksen oppimisympäristönä. Lisäksi käytettiin Unityn työkaluja sovelluksen profiloinnissa testauksen ohessa. Lopuksi hyödynnettiin testausta ja profilointia sovelluksen visuaalisessa optimoinnissa.
Teoriaosuudessa tutkittiin pelien testausta, profilointia, sekä eri optimointimenetelmiä. Optimoinnissa keskityttiin sen visuaaliseen puoleen. Lisäksi tutustuttiin Unityn eri profilointi työkaluihin ja niiden käyttöön.
Huomattiin että testaus ja profilointi aloitettiin myöhään projektin aikatauluun nähden, mutta niiden ansiosta onnistuttiin kuitenkin löytämään paljon ongelmia, jotka saatiin korjattua optimointivaiheessa. Optimoinnissa kokeiltiin monia eri menetelmiä, joista kaikkia ei kuitenkaan implementoitu. Usein syynä oli, että niistä olisi ollut enemmän haittaa kuin hyötyä.
Teoriaosuudessa tutkittiin pelien testausta, profilointia, sekä eri optimointimenetelmiä. Optimoinnissa keskityttiin sen visuaaliseen puoleen. Lisäksi tutustuttiin Unityn eri profilointi työkaluihin ja niiden käyttöön.
Huomattiin että testaus ja profilointi aloitettiin myöhään projektin aikatauluun nähden, mutta niiden ansiosta onnistuttiin kuitenkin löytämään paljon ongelmia, jotka saatiin korjattua optimointivaiheessa. Optimoinnissa kokeiltiin monia eri menetelmiä, joista kaikkia ei kuitenkaan implementoitu. Usein syynä oli, että niistä olisi ollut enemmän haittaa kuin hyötyä.