Osaamisen kartoittamisen kehittäminen Case: TTS Työtehoseura ry
Forssell, Taavi (2014)
Forssell, Taavi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012378
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajana toimineen yrityksen strategisesti tärkeät ydinosaamiset ja niiden näkyminen henkilöstön työssä vaadittavina yksittäisinä osaamisina, tietoina ja taitoina. Työn tavoitteena oli lisäksi kehittää toimeksiantajalle työkalu osaamisen kartoittamista varten, sekä tarkastella osaamisen johtamisen merkitystä työhyvinvoinnin kannalta. Toimeksiantajana toimi TTS Työtehoseura ry, joka on valtakunnallinen koulutuksen, työn tuottavuuden ja tutkimuksen organisaatio. TTS työllistää yli 200 työntekijää ja toimii usealla paikkakunnalla Suomessa.
Työn teoriaosuutta varten hankittiin tietoa aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään lähdekirjallisuuden kautta ydinosaamisen ja työntekijöiden osaamisen kartoittamisen merkitystä organisaation menestykseen. Lisäksi teoriaosuus tarkastelee osaamiskartoituksen laatimista sekä osaamisen johtamisen yhteyttä työhyvinvointiin.
Työn empiirinen osuus tehtiin kvalitatiivisella tutkimusotteella ja se on luonteeltaan laadullinen kehittämishanke työelämän tarpeisiin. Kehittämistyö toteutettiin sähköpostitse tehdyin kyselyin ja haastatteluin. Kyselyjä toteutettiin neljä kappaletta ja haastatteluja kaksi kappaletta. Lisäksi ydinosaamisten määrittelyssä käytettiin ryhmätyöskentelyä, johon osallistui kaikkiaan kuusi henkilöä, jotka työskentelevät merkittävässä asemassa organisaatiossa. Kyselyt lähetettiin TTS:n esimiesten kautta kaikkiaan noin 70 henkilölle, jotka toimivat kouluttajina, tutkijoina, esimiehinä ja prosessien omistajina. Työn toteuttaja on toiminut myös itse vastaajana. Kysymykset olivat luonteeltaan avoimia ja niissä annettiin aina myös palata edellisen kyselyn tuloksiin.
Tutkimuksen tuloksena TTS:lle tunnistettiin seitsemän ydinosaamista, jotka erottavat sen kilpailijoistaan tuomalla merkittävää kilpailuetua. Ydinosaamisille kirjoitettiin auki määritelmät, jotka helpottavat ydinosaamisen käyttöä työssä. Nämä seitsemän ydinosaamista jaettiin 39 osaamisalueeseen ja edelleen 92 yksittäiseen osaamiseen, joita kouluttaja työssään TTS:lla tarvitsee. Ydinosaamisista ja yksittäisistä osaamisista rakennettiin osaamiskortti, osaamisen kartoittamisen työkalu. Osaamiskorttia varten määriteltiin osaamiselle tasot 1-5. Osaamiskortissa on esitelty ydinosaamiset, niiden määritelmät, osaamisalueet ja yksittäiset osaamiset. Lisäksi korttiin on merkitty sarakkeet osaamisen nykytasolle, tavoitetasoille ja kehittämistoimenpiteille tavoitetasojen saavuttamiseksi. Osaamiskortti toimii osaamisen johtamisen työkaluna organisaatiolle, joka haluaa olla toiminnassaan joustava ja innovatiivinen sekä pitää henkilöstönsä hyvinvoinnista ja työhön motivoitumisesta hyvää huolta.
Työn teoriaosuutta varten hankittiin tietoa aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään lähdekirjallisuuden kautta ydinosaamisen ja työntekijöiden osaamisen kartoittamisen merkitystä organisaation menestykseen. Lisäksi teoriaosuus tarkastelee osaamiskartoituksen laatimista sekä osaamisen johtamisen yhteyttä työhyvinvointiin.
Työn empiirinen osuus tehtiin kvalitatiivisella tutkimusotteella ja se on luonteeltaan laadullinen kehittämishanke työelämän tarpeisiin. Kehittämistyö toteutettiin sähköpostitse tehdyin kyselyin ja haastatteluin. Kyselyjä toteutettiin neljä kappaletta ja haastatteluja kaksi kappaletta. Lisäksi ydinosaamisten määrittelyssä käytettiin ryhmätyöskentelyä, johon osallistui kaikkiaan kuusi henkilöä, jotka työskentelevät merkittävässä asemassa organisaatiossa. Kyselyt lähetettiin TTS:n esimiesten kautta kaikkiaan noin 70 henkilölle, jotka toimivat kouluttajina, tutkijoina, esimiehinä ja prosessien omistajina. Työn toteuttaja on toiminut myös itse vastaajana. Kysymykset olivat luonteeltaan avoimia ja niissä annettiin aina myös palata edellisen kyselyn tuloksiin.
Tutkimuksen tuloksena TTS:lle tunnistettiin seitsemän ydinosaamista, jotka erottavat sen kilpailijoistaan tuomalla merkittävää kilpailuetua. Ydinosaamisille kirjoitettiin auki määritelmät, jotka helpottavat ydinosaamisen käyttöä työssä. Nämä seitsemän ydinosaamista jaettiin 39 osaamisalueeseen ja edelleen 92 yksittäiseen osaamiseen, joita kouluttaja työssään TTS:lla tarvitsee. Ydinosaamisista ja yksittäisistä osaamisista rakennettiin osaamiskortti, osaamisen kartoittamisen työkalu. Osaamiskorttia varten määriteltiin osaamiselle tasot 1-5. Osaamiskortissa on esitelty ydinosaamiset, niiden määritelmät, osaamisalueet ja yksittäiset osaamiset. Lisäksi korttiin on merkitty sarakkeet osaamisen nykytasolle, tavoitetasoille ja kehittämistoimenpiteille tavoitetasojen saavuttamiseksi. Osaamiskortti toimii osaamisen johtamisen työkaluna organisaatiolle, joka haluaa olla toiminnassaan joustava ja innovatiivinen sekä pitää henkilöstönsä hyvinvoinnista ja työhön motivoitumisesta hyvää huolta.