Yhteistyön organisointi Case: Ilvesvuori ja Sahanmäki
Mönttinen, Miika (2014)
Mönttinen, Miika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912239
Tiivistelmä
Liiketoimintaa leimaa tänä päivänä globaalit ja ankarasti kilpaillut markkinat. Verkostoituminen on yksi tämän päivän suosituimmista keinoista vastata näihin haasteisiin. Yritykset keskittyvät entistä enemmän omiin ydintoimintoihinsa, jolloin ne tarvitsevat verkostoa tukitoimintojen hankkimiseen. Verkostomaisessa yritystoiminnassa perusideana onkin keskittyminen ydinosaamiseen ja muun osaamisen ja palveluiden hankkiminen yhteistyökumppaneilta. Verkostoituminen voidaan nähdä prosessina, jossa yritykset yhdistävät tietovaransa lisäarvoa tuottavaksi toiminnaksi. Verkoston toimiessa hyvin sen jäsenet saavat huomattavia hyötyjä. Tällaisia hyötyjä ovat esimerkiksi joustavuuden lisääntyminen, kustannussäästöt ja osaamisen lisääntyminen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli ResLog-hanke. Hankkeen keskeisenä päämääränä oli kehittää logistiikka-alueiden resurssitehokkuutta erilaisten yhteistoimintamallien kautta. ResLog-hankkeen ja tämän tutkimuksen kohdealueina olivat Nurmijärvellä sijaitseva Ilvesvuoren yritysalue ja Hyvinkäällä sijaitseva Sahanmäen yritysalue. Hankkeen tavoitteena oli kehittää alueiden organisaatioiden keskinäistä yhteistoimintaa ja luoda näin yrityksille kustannussäästöjä ja muita hyötyjä.
Tässä tutkimuksessa on keskitytty verkostoitumisen ja verkostojohtamisen teorioihin. Ne loivat pohjan tutkimukselle, joka keskittyi yhteistyön organisoimiseen. Tutkimuksen päämääränä oli selvittää, millä tavoin yritysten välistä yhteistyötä tulisi organisoida ja tehdä. Opinnäytetyössä tutkittiin Ilvesvuoren ja Sahanmäen organisaatioiden yhteistyön nykytilaa, ja millä keinoilla yhteistyötä voitaisiin hallinnoida. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena, jossa on viitteitä määrällisestä tutkimuksesta.
Työn viimeisissä luvuissa on esitelty tutkimuksen tuloksia ja tehty näistä tuloksista johtopäätöksiä, miten yhteistyö tulisi organisoida kohdealueilla yritysten kesken. Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että organisaatiot tekevät yhteistyötä asiakkaiden, alihankkijoiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Tulokset osoittivat, että organisaatioiden välistä yhteistyötä tapahtuu alueilla vain hyvin vähän. Tutkimuksesta voitiin päätellä, että organisaatiot haluaisivat yhteistyön organisoitavan ulkopuolisen toimijan ylläpitämän työkalun kautta. Se, miten yhteistyötä halutaan tehdä, erotti alueet toisistaan. Sahanmäen organisaatiot kokivat yhdistyksen perustamisen, jonka kautta yhteistyötä tehdään, parhaimmaksi tavaksi organisoida yhteistyötä. Vastaavasti Ilvesvuoren organisaatiot kokivat vähemmän muodollisen yhteistyön organisointitavan parhaaksi. Viimeiseksi on ehdotettu jatkotutkimusaiheita liittyen tutkimukseen ja ResLog-hankkeeseen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli ResLog-hanke. Hankkeen keskeisenä päämääränä oli kehittää logistiikka-alueiden resurssitehokkuutta erilaisten yhteistoimintamallien kautta. ResLog-hankkeen ja tämän tutkimuksen kohdealueina olivat Nurmijärvellä sijaitseva Ilvesvuoren yritysalue ja Hyvinkäällä sijaitseva Sahanmäen yritysalue. Hankkeen tavoitteena oli kehittää alueiden organisaatioiden keskinäistä yhteistoimintaa ja luoda näin yrityksille kustannussäästöjä ja muita hyötyjä.
Tässä tutkimuksessa on keskitytty verkostoitumisen ja verkostojohtamisen teorioihin. Ne loivat pohjan tutkimukselle, joka keskittyi yhteistyön organisoimiseen. Tutkimuksen päämääränä oli selvittää, millä tavoin yritysten välistä yhteistyötä tulisi organisoida ja tehdä. Opinnäytetyössä tutkittiin Ilvesvuoren ja Sahanmäen organisaatioiden yhteistyön nykytilaa, ja millä keinoilla yhteistyötä voitaisiin hallinnoida. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena, jossa on viitteitä määrällisestä tutkimuksesta.
Työn viimeisissä luvuissa on esitelty tutkimuksen tuloksia ja tehty näistä tuloksista johtopäätöksiä, miten yhteistyö tulisi organisoida kohdealueilla yritysten kesken. Tutkimuksen tuloksista voitiin päätellä, että organisaatiot tekevät yhteistyötä asiakkaiden, alihankkijoiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Tulokset osoittivat, että organisaatioiden välistä yhteistyötä tapahtuu alueilla vain hyvin vähän. Tutkimuksesta voitiin päätellä, että organisaatiot haluaisivat yhteistyön organisoitavan ulkopuolisen toimijan ylläpitämän työkalun kautta. Se, miten yhteistyötä halutaan tehdä, erotti alueet toisistaan. Sahanmäen organisaatiot kokivat yhdistyksen perustamisen, jonka kautta yhteistyötä tehdään, parhaimmaksi tavaksi organisoida yhteistyötä. Vastaavasti Ilvesvuoren organisaatiot kokivat vähemmän muodollisen yhteistyön organisointitavan parhaaksi. Viimeiseksi on ehdotettu jatkotutkimusaiheita liittyen tutkimukseen ja ResLog-hankkeeseen.