Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

eForm-applikaation käytettävyystestaus Case: CGI Suomi Oy

Lappalainen, Tomi (2014)

 
Avaa tiedosto
OpinnaytetyoTomi Lappalainen.pdf (1.138Mt)
Lataukset: 


Lappalainen, Tomi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612115
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on käytettävyystutkimus CGI Suomi Oy:n uudelle eForm-applikaatiolle. Käytettävyystutkimuksessa pyrin selvittämään, mitä käytettävyysongelmia eForm-applikaatiossa on sekä tilaajien että tilaustenkäsittelijöiden näkökulmasta. Tutkimuksessa käytet-tiin testikäyttäjien palautteita selvittämään, mitä käytettävyysongelmia he ovat kohdanneet ja myös mitä parannus ehdotuksia eForm-applikaatio kaipaa.

Uudessa eForm-applikaatiossa on kyse uudesta työkalusta, jonka avulla työntekijät ilmoittavat ti-lauksista. Applikaation on tarkoitus helpottaa tilaustentekemistä ja tilaustenkäsittelyä.

Opinnäytetyö sisältää teoriaa tutkimuksessa käytetyistä laadullisista tutkimusmenetelmistä, käytet-tävyystestauksesta, heuristisesta arvioinnista ja kyselytutkimuksesta. Nämä teoriat toimivat viiteke-hyksenä, johon käytettävyystutkimus ja siitä saadut tulokset nojaavat.

Käytettävyyden arvioinnissa käytettiin heuristista arviointia, käytettävyystestausta ja kyselytutkimus-ta. Heuristisen arvioinnin suoritti yksi asiantuntija. Arvioi pohjautui Jakob Nielsenin kymmenen heuristisen säännön listaan. Heuristisella arvioinnilla löydetyt käytettävyysongelmat luokiteltiin va-kavuusasteikolla ykkösestä neloseen. Käytettävyystesteissä kymmenen tilaustenkäsittelijää suoritti-vat ennalta määrättyjä tehtäviä eForm-applikaatiossa. Kyselytutkimus lähetettiin täytettäväksi ti-laustenkäsittelijöille ja testikäyttäjä ryhmässä olleille tilaajille.

Opinnäytetyön aikana löydetyistä käytettävyysongelmista toimitettiin asiakkaalle raportti, joka ko-kosi yhteen käytettävyysongelmat ja kehitys ehdotukset. Uudesta eForm-applikaatiosta löytyi useita vakavia käytettävyysongelmia, jotka vaikeuttivat eForm-applikaation käytettävyyttä. Applikaatio ei anna käyttäjälle selkeää palautetta hänen täyttäessään lomakkeita. Applikaatio antaa käyttäjän tehdä valintoja ilman virheilmoitusta, että hän on tekemässä vakavan virheen applikaatiossa. Ap-plikaatiosta löytyi viisi pienempää ongelmaa, vaikka nämä eivät vaikuta käytettävyyteen, ne on korjattava.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste