Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Strateginen ennakointi johdon raportoinnin perustana

Hilden, Pirjo (2023)

Avaa tiedosto
Hilden_Pirjo.pdf (4.109Mt)
Hilden_Pirjo.pdf (4.109Mt)
Lataukset: 


Hilden, Pirjo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098499
Tiivistelmä
Ikäluokkien pieneneminen ja korkeakoulutettujen määrän nosto vähintään 50 % ikäluokasta lisää korkeakoulujen välistä kilpailua koulutettavista opiskelijoista ja sen seurauksena ennakointi on noussut yhdeksi johtavaksi teemaksi korkeakoulusektorilla. Koulutuksen ja rahoituksen strateginen ennakointi on tullut esille myös Diakonia-ammattikorkeakoulussa, ja strategisen johdon tasolta tuli esitys johdon raportoinnin kehittämisestä ennakoinnin osalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten Diakonia-ammattikorkeakoulussa tulisi huomioida tulevaisuuden ennakointi johdon raportoinnissa koulutuksen osalta. Tutkimuksessa haettiin vastausta kysymyksiin; 1) miten strategiaan pohjautuvaa koulutuksen ennakointia toteutetaan tulevaisuudessa, 2) millaisia asioita tulisi huomioida koulutuksen strategista ennakointia suunnitellessa ja 3) miten koulutukseen liittyvä ennakointitieto kytketään johdon raportointiin. Tutkimukseen osallistujiksi valittiin organisaation strateginen johto, joka käsitti johtoryhmän kuusi edustajaa sekä hallituksen yhdeksän edustajaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja metodologiaksi valittiin toimintatutkimus yhteiskehittämismenetelmää hyödyntäen. Toimintatutkimukseen kuului kolme sykliä, joissa kaikissa vuorottelivat suunnittelu, toteutus, havainnointi ja reflektointi. Toimintatutkimuksen jokaisessa syklissä suunnitteluosioon liittyi kysymysten asettelu, jossa peilattiin tutkimukselle asetettuja tutkimuskysymyksiä. Toiminta-osiossa osallistujat vastasivat kysymyksiin digitaalisella alustalla. Havainnointi osuudessa annettuja vastauksia peilattiin teoriaan ja niistä rakennettiin työpajan sisältö ja rakenne. Tulosten reflektointi suoritettiin työpajaosuudessa. Tämän jälkeen uusi sykli toistui samanmuotoisena.
Opinnäytetyössä spiraalin ensimmäinen kierros oli tutkijan omaa työtä, jonka tavoitteena oli yhteiskehittämiselle asetetun tavoitteen määritteleminen tutkimuskysymysten perusteella. Tavoitteena oli tehdä suunnitelma toimintatutkimuksen prosessin eri vaiheista, aikataulutuksesta sekä käytännön järjestelyistä, jotta tutkimukselle asetetut tavoitteet saavutetaan.
Spiraalin toinen kierros oli varsinaista yhteiskehittämistä. Osallistujilta kartoitettiin tulevaisuuspohdinta tehtävän avulla tämänhetkistä ennakointitoimintaa organisaatiossa. Tehtävän tavoitteena oli orientoida osallistujia tutkimuksen seuraavaan vaiheeseen. Vastausajan päätyttyä tulokset analysoitiin ja sen jälkeen tuloksia reflektoitiin johtoryhmälle järjestetyssä työpajassa. Spiraalin toisen kierroksen tavoitteena oli kartoittaa ennakointitoiminnan nykytilaa organisaatiossa.
Spiraalin kolmas kierros alkoi Kirje tulevaisuudesta -tehtävällä. Tehtävän tavoitteena oli saada esille johdon tarpeita raportoinnin ja strategisen ennakoinnin kehittämiseksi. Vastausajan päätyttyä tulokset analysoitiin ja sen jälkeen tuloksia reflektoitiin johtoryhmälle ja hallitukselle järjestetyssä työpajassa. Lisäksi työpajassa työstettiin ennakointilähteitä PESTEL- analyysin avulla. Spiraalin kolmannen kierroksen tavoitteena oli jatkokehittää ennakointitoimintaa ja saada siihen näkemyksiä organisaation strategiselta johdolta.
Tuloksista voidaan todeta, että strategiaan pohjautuvaa koulutuksen ennakointia toteutetaan digitaalisiin järjestelmiin. Tietoa kerätään ja analysoidaan tekoälyä hyväksikäyttäen ja keskustellen. Tulevaisuutta visioidaan luovia menetelmien avulla. Koulutukseen liittyvä ennakointitieto kytketään johdon raportointiin ennakointitiedoista rakentuvien tulevaisuuskuvien avulla. Strategista ennakointia suunnitellessa huomioidaan ennakoinnin systemaattisuus ennakointimallin ja prosessin avulla.
 
The decrease in the age groups and the increase in the number of higher education graduates by at least 50% of the age group will increase the competition between higher education institutions for students. As a result, foresight has become one of the leading themes in the higher education sector. Strategic foresight of education and funding has also been highlighted at Diaconia University of Applied Sciences, where strategic management proposed that management reporting regarding foresight should be developed.
The aim of the thesis was to find out how Diaconia University of Applied Sciences should take into account foresight in management reporting on education. The study sought answers to questions; 1) how will strategy-based foresight of education be implemented in the future; 2) which issues should be taken into account when planning the strategic foresight of education; and 3) how will the foresight information on education be linked to management reporting. The strategic management of the organisation, consisting of six representatives of the Executive Group and nine representatives of the Board of Directors, were selected to participate in the study.
The thesis was carried out as a qualitative study and the method chosen was action research using the co-development method. The action research included three cycles, in all of which planning, implementation, observation and reflection alternated. In each cycle of the action research, the planning section included setting of questions that mirrored the research questions assigned to the study. In the action section, participants answered questions on a digital platform. In the observation section, the given replies were mirrored in theory and built into the content and structure of the workshop. Reflection of the results was carried out in the workshop section. The new cycle was then repeated in the same format.
In the thesis, the first round of the spiral was the researcher's own work, the aim of which was to define the goal of the co-development on the basis of the research questions. The aim was to draw up a plan for the various phases, timetables and practical arrangements of the process of the action research in order to achieve the objectives set for the study.
The second round of the spiral included the actual co-development. With the help of a future reflection task, the participants were surveyed on the current foresight activities in the organisation. The aim of the task was to orientate the participants towards the next phase of the study. After the response time had ended, the results were analysed, and the results were then reflected in a workshop organised for the Executive Group. The aim of the second round of the spiral was to map the current state of the forecasting activities within the organisation.
The third round of the spiral began with a task called A Letter from the Future. The aim of the task was to identify the needs of the management for developing reporting and strategic foresight. At the end of the response period, the results were analysed, and the results were then reflected in a workshop organised for the Executive Group and the Board of Directors. In addition, foresight sources were worked on through PESTEL analysis in the workshop. The aim of the third round of the spiral was to further develop the foresight activities and to obtain views on them from the strategic management of the organisation.
Based on the results, it can be concluded that the strategy-based foresight of education and training will be implemented in digital systems. Data are collected and analysed by using artificial intelligence and discussion. Creative methods are used to envision the future. Foresight information related to education is linked to management reporting with the help of future images built from foresight information. When planning strategic foresight, the systematicness of foresight is taken into account with the help of the forecasting model and process.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste