Verkkokauppasivuston kehitys web-analytiikan avulla : Case: Raha-automaattiyhdistys
Honkanen, Mikko (2014)
Honkanen, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612066
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on verkkokauppasivuston kehittäminen web-analytiikan avulla. Työssä pyrittiin selvittämään pystytäänkö liiketoiminnan tavoitteita saavuttamaan tehokkaammin hyödyntämällä kävijäseuranta ohjelmistosta saatavaa dataa ja analysoimalla kävijöiden käyttäytymistä verkkopalvelussa.
Opinnäytetyön kohteena oli Raha-automaattiyhdistyksen verkkosivusto, ray.fi. RAY:n verkkosivusto on kävijäliikennemäärältään suuri sivusto, ja jo pienillä muutoksilla voidaan saada aikaan suuria tuloksia. Työssä tutkitaan kolmen konkreettisen muutoksen vaikutusta liiketoiminnan tärkeimpiin tavoitteisiin. Ensimmäisenä muutoskohteena oli pelien esittelysivut, toisena kohteena mainonnan laskeutumissivujen muutos ja kolmantena kävijöiden ohjaaminen käytettävän päätelaitteen perusteella parhaaseen ympäristöön.
Kahdella muutoksella kolmesta saatiin todistetusti aikaan selkeää tavoitteiden toteutumisen tehostumista. Työ onnistuu todistamaan, että web-analytiikan avulla ja kävijäseurantadataa hyväksi käyttämällä verkkokauppasivustoa on mahdollista kehittää tehokkaammaksi.
Opinnäytetyön kohteena oli Raha-automaattiyhdistyksen verkkosivusto, ray.fi. RAY:n verkkosivusto on kävijäliikennemäärältään suuri sivusto, ja jo pienillä muutoksilla voidaan saada aikaan suuria tuloksia. Työssä tutkitaan kolmen konkreettisen muutoksen vaikutusta liiketoiminnan tärkeimpiin tavoitteisiin. Ensimmäisenä muutoskohteena oli pelien esittelysivut, toisena kohteena mainonnan laskeutumissivujen muutos ja kolmantena kävijöiden ohjaaminen käytettävän päätelaitteen perusteella parhaaseen ympäristöön.
Kahdella muutoksella kolmesta saatiin todistetusti aikaan selkeää tavoitteiden toteutumisen tehostumista. Työ onnistuu todistamaan, että web-analytiikan avulla ja kävijäseurantadataa hyväksi käyttämällä verkkokauppasivustoa on mahdollista kehittää tehokkaammaksi.