Lähitori - ikääntyneiden kohtaamispaikka
Javanainen, Elina (2023)
Javanainen, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098727
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Lempäälän kunnan Lähitorin kehittäminen. Kehittämistyön tarkoituksena on kuvata Lähitorilla käyvien asiakkaiden näkökulmasta lähitoritoimintaa, neuvontaa ja ohjausta sekä toiminnan vaikutuksia asiakkaiden hyvinvointiin ja sosiaaliseen osallisuuteen.
Kehittämistyössä aineistonkeruumenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää kyselyä. Kysely toteutettiin Lähitoreilla käyville asiakkaille. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin laadullisen menetelmän teemoittelun avulla.
Kyselyn tulokset osoittavat, että pääosin nykyiseen lähitoritoimintaan ollaan tyytyväisiä. Tärkeiksi asioiksi nousevat toisten ihmisten tapaaminen, yhdessäolo ja keskusteleminen. Toiminta koetaan piristävänä, ja sillä on vaikutusta asiakkaiden henkiseen hyvinvointiin. Neuvontaa ja ohjausta kaivataan arkeen, terveyteen ja ikäihmisten palveluihin.
Kehittämisehdotuksena nähdään se, että Lähitorilla käyvien asiakkaiden toiveita kuunnellaan ja ne otetaan huomioon toimintaa kehitettäessä.
Tuloksista laadittiin huoneentaulu, joka koostui kyselyssä esille nousseista keskeisistä teemoista. Huoneentaulua voidaan käyttää Lähitorin kehittämisessä.
Kehittämistyössä aineistonkeruumenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää kyselyä. Kysely toteutettiin Lähitoreilla käyville asiakkaille. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin laadullisen menetelmän teemoittelun avulla.
Kyselyn tulokset osoittavat, että pääosin nykyiseen lähitoritoimintaan ollaan tyytyväisiä. Tärkeiksi asioiksi nousevat toisten ihmisten tapaaminen, yhdessäolo ja keskusteleminen. Toiminta koetaan piristävänä, ja sillä on vaikutusta asiakkaiden henkiseen hyvinvointiin. Neuvontaa ja ohjausta kaivataan arkeen, terveyteen ja ikäihmisten palveluihin.
Kehittämisehdotuksena nähdään se, että Lähitorilla käyvien asiakkaiden toiveita kuunnellaan ja ne otetaan huomioon toimintaa kehitettäessä.
Tuloksista laadittiin huoneentaulu, joka koostui kyselyssä esille nousseista keskeisistä teemoista. Huoneentaulua voidaan käyttää Lähitorin kehittämisessä.